Svätí Cyril a Metod, apoštoli Slovanov a spolupatróni Európy
Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu
Dňa 30. septembra 1880 pápež Lev XIII. encyklikou Grande Munus rozšíril úctu svätých Cyrila a Metoda, apoštolov Slovanov, na celú Katolícku cirkev.
Tento krok najvyššieho veľkňaza znamenal uznanie významného prínosu slovanských apoštolov pri formovaní osudu celej Európy a výzvu na jednotu východnej a západnej cirkvi.
O sto rokov neskôr, 31. decembra 1980, pápež Ján Pavol II. apoštolským listom Egregiae Virtutis vyhlásil svätých Cyrila a Metoda za patrónov Európy spolu so svätým Benediktom, pričom povedal:
„Javilo sa Nám, že ochrana celej Európy bude lepšie zvýraznená, ak k veľkému dielu svätého západného patriarchu (svätého Benedikta) pripojíme osobitné zásluhy dvoch svätých bratov, svätých Cyrila a Metoda.“
Toto vyhlásenie sa časovo zhodovalo aj s 1100. výročím schválenia slovanskej liturgie apoštolským listom pápeža Jána VIII. Industriae Tuae, vydaným v júni 880, v ktorom pápež hovorí:
„Právom schvaľujeme slovanské písmo, ktoré vymyslel Konštantín Filozof (svätý Cyril), aby ich prostredníctvom mohol byť skutočne oslavovaný Boh. Nariaďujeme tiež, aby sa slová a skutky nášho Pána Ježiša Krista (myslí sa tým evanjelium) vysvetľovali v tomto (slovanskom) jazyku… V žiadnom prípade nie je proti pravej viere a učeniu spievať liturgiu, čítať sväté evanjelium a iné posvätné poučenia alebo spievať kánonické (liturgické) služby v slovanskom jazyku, ak sú dobre preložené a vyložené.“
Slovanský jazyk v liturgii
Pápežské potvrdenie používania slovanského jazyka v liturgii malo ďalekosiahle dôsledky pre všetky slovanské národy. V prvom rade svätí Cyril a Metod museli pre nich vymyslieť slovanskú abecedu, ktorá sa stala základom ich kultúrneho rozvoja. Používaním vtedajšieho slovanského jazyka pri prekladoch liturgických kníh svätí bratia nevyhnutne formovali literárny jazyk Slovanov. A založením slovanských misijných škôl položili základy formálneho vzdelávania medzi slovanskými národmi.
Bez ochrany Svätej stolice a pápežského schválenia slovanského písma by všetky apoštolské a kultúrne snahy svätých Cyrila a Metoda boli zmarené a samotné základy slovanskej kresťanskej kultúry by sa zrútili. Túto myšlienku veľmi dobre vystihol pápež Ján Pavol vo svojej homílii, ktorú predniesol v Bazilike svätého Klimenta 14. februára 1981, keď povedal:
„Komplexné apoštolské dielo svätých Cyrila a Metoda, posudzované z perspektívy jedenástich storočí, je bohaté, mimoriadne plodné a dôležité z teologického, kultúrneho i ekumenického hľadiska. Práve tieto aspekty ich misijnej činnosti zaujímajú nielen dejiny Cirkvi, ale aj občianske a politické dejiny veľkej časti európskeho kontinentu. Preklad posvätných kníh do ľudového jazyka na liturgické a katechetické používanie urobil zo svätých Cyrila a Metoda nielen apoštolov slovanských národov, ale aj OTCOV ICH KULTÚRY.“
O európskej civilizácii
Európsku civilizáciu, ktorá sa nesprávne nazýva „západná civilizácia“, prisťahovalci v priebehu posledných dvoch storočí postupne preniesli do Spojených štátov amerických. A pritom táto „západná civilizácia“ je výsledkom vzájomného pôsobenia dvoch hlavných kresťanských prúdov, rímskeho a byzantského, pričom oba významne a komplementárne prispeli k jej formovaniu.
Svätý Benedikt, ktorého pápež Pavol VI. v roku 1964 vyhlásil za patróna Európy, stál v centre rímskeho kultúrneho prúdu, ktorý sa začal rozvíjať od Petrovho stolca. Ale dvaja svätí bratia, svätí Cyril a Metod, priniesli so sebou byzantskú tradíciu Konštantínopolu, ktorá sa veľmi hlboko zapísala do duchovnosti a kultúry mnohých národov východnej Európy. Európska civilizácia je teda skutočne výsledkom spojenia dvoch základných kultúr:
Rímska kultúra, ktorú pred úplným zničením zachránilo západné kresťanstvo, a grécka kultúra, ktorú byzantské kresťanstvo zušľachtilo a rozšírilo do Európy.
Pápež Ján Pavol II. vyhlásením svätých Cyrila a Metoda za spolupatrónov Európy chcel spojiť ich misijné a kultúrne dielo s dielom svätého Benedikta, aby zdôraznil ich spoločný prínos pre duchovný, kultúrny a občiansky život európskych národov. Až na prelome 18. a 19. storočia, počas takzvaného „veku rozumu“, bol západným svetom minimalizovaný alebo úplne ignorovaný významný prínos apoštolov Slovanov k formovaniu „západnej civilizácie“. Pápež Lev XIII. svojou encyklikou Grande Munus v roku 1880 vrátil zo zabudnutia do dejín postavy svätých Cyrila a Metoda, ako aj ich zásluhy, a poukázal na význam ich apoštolskej činnosti v strednej Európe. V prospech tohto tvrdenia hovorí množstvo historických dôkazov, ktoré patria tak do súčasnosti, ako aj do minulosti. A všetky nachádzajú svoje opodstatnenie v dejinách európskych národov.
Pôsobenie v súlade s oboma cirkvami
Svätí Cyril a Metod vykonávali svoju misijnú činnosť v syntéze s byzantskou cirkvou v Konštantínopole, ktorou boli vyslaní ako misionári na Veľkú Moravu. Svoju misijnú činnosť vykonávali aj v súzvuku s Rímskym stolcom svätého Petra, ktorým bola ich moravská misia schválená a ich jurisdikcia potvrdená. Apoštoli Slovanov sa tak stali autentickými svedkami jednoty kresťanskej cirkvi, ktorá v ich dobe ešte nebola sužovaná žiadnym rozkolom či schizmou. To je dôvod, prečo pápež Ján Pavol II. vo svojom apoštolskom liste píše:
„Keďže dnes, po stáročiach rozkolu cirkvi medzi Východom a Západom, medzi Rímom a Konštantínopolom,… boli podniknuté rozhodujúce kroky smerom k plnému spoločenstvu, vyhlásenie svätých Cyrila a Metoda za spolupatrónov Európy popri svätom Benediktovi sa javí ako plne zodpovedajúce znameniam našej doby. Najmä ak sa tak deje v roku, v ktorom obe cirkvi, Katolícka a Pravoslávna, vstúpili do etapy rozhodujúceho dialógu, ktorý sa začal na ostrove Patmos, ktorý je spätý s tradíciou svätého Jána Apoštola a Evanjelistu.“
Na dôkaz tohto bodu pápežovho tvrdenia môžeme citovať modlitbu svätého Cyrila, ktorú predniesol tesne pred svojou smrťou a ktorá sa nám zachovala v jeho „Slovanskom živote“. V modlitbe svätého Cyrila môžeme zahliadnuť vysoké ideály, pre ktoré svätí solúnski bratia žili, pracovali a trpeli. Keď svätý Cyril umieral, modlil sa:
„Pane, Bože môj, zachovaj svoje stádo vo viere, zväčši počet veriacich vo svojej cirkvi a zhromaždi všetky národy v jednote. Urob svoj ľud svätým, jednotným v pravej viere a jej vyznávaní a vdýchni ich srdciam poznanie teba… Všetkých, ktorých si mi dal, ti vraciam späť, lebo všetci patria tebe. Veď ich svojou mocnou pravicou a prichýľ ich pod svoje ochranné krídla, aby všetci oslavovali tvoje sväté meno, Otca, Syna a Svätého Ducha. Amen.“
Modlitba k svätým Cyrilovi a Metodovi
Keď si uctievame našich slovanských apoštolov ako patrónov Európy, vznášajme k nim svoju pokornú a vrúcnu modlitbu a prosme ich o mocný príhovor u Svätej Trojice:
„Svätí Cyril a Metod, ktorí ste s obdivuhodnou obetavosťou priniesli vieru slovanským národom túžiacim po pravde a svetle, nech celá Cirkev vždy hlása ukrižovaného a vzkrieseného Krista, Vykupiteľa ľudstva!
Svätí Cyril a Metod, ktorí ste počas svojho ťažkého misijného diela vždy zostali hlboko pripútaní ku Konštantínopolskej cirkvi a k Rímskemu stolcu svätého Petra, dosiahnite, aby tieto dve sesterské cirkvi po prekonaní ťažkého údelu rozkolu čoskoro dosiahli v láske a pravde tak veľmi želané úplné zjednotenie!
Svätí Cyril a Metod, ktorí ste sa s duchom bratstva priblížili k rôznym národom, aby ste všetkým priniesli Kristom hlásané posolstvo univerzálnej lásky, dosiahnite, aby národy Európy, vedomé si svojho spoločného kresťanského dedičstva, žili vo vzájomnej úcte a solidarite a boli tvorcami pokoja medzi všetkými národmi sveta!
Svätí Cyril a Metod, hnaní láskou ku Kristovi, všetko ste opustili, aby ste slúžili evanjeliu, ochraňujte Božiu Cirkev; ochraňujte nástupcu svätého Petra na Rímskom stolci, pápeža; ochraňujte všetkých biskupov, kňazov, rehoľníkov a misionárov; ochraňujte otcov, matky, mládež a deti; ochraňujte chudobných, chorých a trpiacich; nech sme všetci dôstojnými robotníkmi na mieste, na ktoré nás postavila Božia prozreteľnosť. Amen.“
Uvedenú modlitbu zložil Jeho Svätosť pápež Ján Pavol II. pri príležitosti vyhlásenia svätých Cyrila a Metoda za spolupatrónov Európy a najvyšší veľkňaz ju prvýkrát predniesol (počas slávnosti 14. februára 1981) v Bazilike svätého Klimenta, kde je pochovaný svätý Cyril.
Tropár (4. hlas)
Svätí Cyril a Metod, inšpirovaní Bohom, stali ste sa rovnými apoštolom a učiteľmi slovanských krajín. Prihovárajte sa preto u Pána celého vesmíru, aby posilnil všetky slovanské národy v pravej viere a vzájomnom porozumení, aby daroval svetu mier a spasil naše duše.
Kondák (3. hlas)
Chváľme našich dvoch svätých učiteľov, ktorí nám prekladom Svätého písma poskytli prameň poznania Boha, z ktorého neustále čerpáme hojné poznatky. Preto vás, svätí Cyril a Metod, vyvyšujeme, keď stojíte pred trónom Najvyššieho a horlivo sa prihovárate za spásu našich duší.
Pápežské vyhlásenie
(Apoštolský list Jána Pavla II. Egregiae Virtutis)
„Prostredníctvom tohto listu ustanovujem a vyhlasujem svätých Cyrila a Metoda za nebeských spolupatrónov celej Európy pred Bohom a udeľujem im všetky pocty a liturgické výsady, ktoré právom patria hlavným svätým patrónom miest.“
Zdroj: https://archpitt.org/the-apostles-of-the-slavs-ss-cyril-and-methodius-co-patrons-of-europe/ Z angličtiny preložil o. Ján Krupa
Pôvodne publikované v konzervatívnom denníku Postoj
Zdroj obrázka: https://www.dolorosa.sk/SVATI-CYRIL-A-METOD-d28_1017343043.htm
Sviatok Svätí Cyril a Metod sú nielen apoštolmi Slovanov, ale aj otcami ich kultúryNedeľa 5. týždňa po Päťdesiatnici / Keď Kristovi prichádzajú v ústrety posadnutí