Thomas Hopko – Pozdvihnutie Kríža (14. september)
Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu
Sviatok Pozdvihnutia Kríža (po cirkevnoslovansky: Vozdviženije Chresta), slávený štrnásteho septembra, pripomína tak nájdenie Kristovho kríža vo štvrtom storočí svätou Helenou, matkou cisára Konštantína Veľkého; ako aj znovuzískanie Peržanmi ukoristeného Kríža byzantským cisárom Herakleiom v siedmom storočí, keď bol následne „pozdvihnutý“ v jeruzalemskom chráme Vzkriesenia (Anastasis). Od druhej spomenutej udalosti sa „všeobecné pozdvihnutie“ Kríža slávilo každoročne vo všetkých chrámoch kresťanskej ríše.
Deň Pozdvihnutia Kríža sa stal takpovediac národným sviatkom Byzantskej ríše. Kríž – oficiálny znak ríše, ktorý sa umiestňoval na všetky verejné budovy a uniformy – bol v tento deň oficiálne pozdvihnutý biskupmi a kňazmi. Krížom požehnali štyri svetové strany, pričom veriaci opakovane spievali: „Pane, zmiluj sa.“ Tento obrad sa dodnes vykonáva v chrámoch po slávnostnom predstavení a pozdvihnutí Kríža na konci bdenia sviatku po veľkom slavosloví utierne.
Tropár tohto sviatku bol kedysi „národnou hymnou“, ktorá sa spievala pri všetkých verejných príležitostiach v Byzancii a Rusku, pôvodne prosil Boha o záchranu ľudu, o víťazstvo vo vojne a o zachovanie ríše „prostredníctvom Kríža“. Dnes je tento tropár a všetky hymny „zduchovnené“, „nepriateľmi“ sa stali duchovne zlí a hriešni vrátane diabla a jeho vojsk a „pravoslávni kresťania“ nahradili mená vládnucich predstaviteľov ríše.
Pane, zachráň svoj ľud a požehnaj svoje dedičstvo. Udeľ pravoslávnym kresťanom víťazstvo nad ich nepriateľmi a svojím Krížom ochraňuj svoj príbytok (tropár).
Keďže zo svojho milosrdenstva pre naše dobro si dovolil, aby ťa ukrižovali, udeľ milosť tým, ktorí sa nazývajú tvojím menom. Svojou mocou poteš všetkých pravoslávnych kresťanov, udeľ im víťazstvá nad ich protivníkmi, obdaruj ich neporaziteľnou trofejou, svojou zbraňou pokoja (kondák).
Sviatok Pozdvihnutia Kríža, hoci má zjavne „politický“ pôvod, má veľký význam v dnešnej Cirkvi. Zostáva s nami ako deň pôstu a modlitby, keď si pripomíname, že Kríž je jediný znak, ktorý je hodný našej úplnej oddanosti a že naša spása neprichádza prostredníctvom „víťazstiev“ akéhokoľvek pozemského druhu, ale prostredníctvom jediného skutočného a trvalého víťazstva Kristovho ukrižovania a nášho spolu-ukrižovania s ním.
Keď pozdvihujeme Kríž a skláňame sa pred ním v úcte a poklone Bohu, ohlasujeme, že patríme do kráľovstva, ktoré nie je z tohto sveta, a že naše jediné pravé a trvalé občianstvo je so svätými v Božom meste (porov. Ef 2, 19; Hebr 11, 10; Zjv 21 – 22).
Prvé starozákonné čítanie na večierni tohto dňa hovorí o dreve, ktoré zmení horkú vodu na sladkú – symbol stromu Kríža (Ex 15, 22 – 16.1). Druhé čítanie nám pripomína, že Pán trestá a napráva tých, ktorých miluje, a že Božia Múdrosť je „stromom života pre tých, čo sa ňou posilňujú, blažení sú tí, čo sa je pridŕžajú“ (Prís 3, 11 – 18). Opäť sa tu odkazuje na kríž, ktorý – ako hlása čítanie z apoštola tohto dňa – predstavuje „pre povolaných… Božiu moc a Božiu múdrosť“ (1 Kor 1, 24).
Tretie starozákonné čítanie je z Izaiášovho proroctva, ktoré hovorí o Pánovom meste, v ktorom budú žiť spoločne židia aj pohania a sklonia sa k Božím nohám a spoznajú, že Boh je Pán, Vykupiteľ a Mocný Izraela“ (Iz 60, 11 – 16). Tu máme priamy odkaz na Božie mesto, kde sa ľudia budú klaňať pri Božích nohách; a spolu so žalmovým veršom, ktorý sa neustále opakuje počas bohoslužieb a vyzýva nás, aby sme padli k Božím nohám, máme ďalší odkaz na svätý Kríž (Ž 99, 5; 110, 1 a i.).
Pred tvojím krížom sa skláňame v úcte, Vládca, a tvoje sväté vzkriesenie oslavujeme (Hymnus uctenia Kríža).
Tento ústredný hymnus sviatku Pozdvihnutia kríža, ktorý v Cirkvi trvá osem dní, sa spieva mnohokrát. Nahrádza Trojsvätú pieseň na božskej liturgii. Bežné antifóny sú nahradené špeciálnymi žalmovými veršami, ktoré majú priamy odkaz na Kristovo ukrižovanie na kríži (Ž 22, 74, 99). Na utierni v evanjeliovom čítaní zo svätého Jána nám Kristus hovorí, že keď bude vyzdvihnutý na kríži, pritiahne k sebe všetkých ľudí (Jn 12, 28 – 36). Dlhé evanjeliové čítanie na božskej liturgii je prevzaté zo svätého Jána a je opisom umučenia.
Na sviatok Pozdvihnutia Kríža sa teda kresťania znovu oficiálne zasväcujú ukrižovanému Pánovi a sľubujú mu svoju nerozdelenú vernosť prostredníctvom uctenia jeho svätých nôh pribitých na životodarnom Kríži. Taký je význam tohto sviatočného dňa pôstu a pokánia v dnešnej Cirkvi.
Zdroj: https://www.oca.org/orthodoxy/the-orthodox-faith/worship/the-church-year/elevation-of-the-cross Z angličtiny preložil o. Ján Krupa
Zdroj obrázka: https://www.uncutmountainsupply.com/icons/of-christ/feasts-of-the-lord/elevation-of-the-precious-cross-mount-athos-greece-11z11/
Sláva tvojmu vzácnemu Krížu (14. september)Kto si uctieva Kristov kríž, uctieva si vykupiteľské utrpenie Spasiteľa (14. september)