Thomas Hopko: Nanebovstúpenie Pána
Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu
Po svojom zmŕtvychvstaní Ježiš už nežil so svojimi učeníkmi tak, ako žil pred svojou smrťou. Naplnený slávou svojho božstva sa v rôznych časoch a na rôznych miestach zjavoval svojmu ľudu a uisťoval ho, že je to On, skutočne živý vo svojom vzkriesenom a oslávenom tele.
Po svojom umučení sa im mnohými dôkazmi predstavil živý, zjavoval sa im počas štyridsiatich dní a hovoril im o Božom kráľovstve (Sk 1,3).
Treba poznamenať, že časový úsek štyridsiatich dní sa v Biblii používa často a znamená časový úsek úplnosti a dostatočnosti (Gn 7, 17; Ex 16, 35; 24, 18; Sdc 3, 11; 1 Sam 17, 16; 1 Kr 19, 8; Jon 3, 4; Mt 4, 2).
Na štyridsiaty deň po svojej Pasche Ježiš vystúpil do neba, aby bol oslávený po Božej pravici (Sk 1,9 – 11; Mk 16, 19; Lk 24, 51). Kristovo nanebovstúpenie je jeho záverečným fyzickým odchodom z tohto sveta po zmŕtvychvstaní. Je to formálne zavŕšenie jeho poslania na tomto svete ako mesiášskeho Spasiteľa. Je to jeho slávny návrat k Otcovi, ktorý ho poslal na svet, aby vykonal dielo, ktoré mu dal vykonať (Jn 17, 4 – 5).
A vtom, keď ich žehnal, odstúpil od nich a vznášal sa na nebo. A oni sa Mu klaňali a s veľkou radosťou sa vrátili do Jeruzalema (Lk 24, 51-52).
Cirkevné slávenie Nanebovstúpenia Pána, ako všetky podobné slávnosti, nie je len spomienkou na udalosť z Kristovho života. Samotné nanebovstúpenie totiž nemožno chápať tak, akoby išlo len o nadprirodzenú udalosť, keď sa človek vzniesol a odletel do neba.
Sväté písmo zdôrazňuje Kristov fyzický odchod a jeho oslávenie u Boha Otca spolu s veľkou radosťou, ktorú mali jeho učeníci, keď dostali prísľub Svätého Ducha, ktorý mal prísť, aby zabezpečil Pánovu prítomnosť medzi nimi a umožnil im byť jeho svedkami až po samý kraj zeme (Lk 24, 48 – 53; Sk 1, 8 – 11; Mt 28, 20; Mk 16, 16 – 14).
V Cirkvi veriaci v Krista slávia tie isté skutočnosti s presvedčením, že práve pre nich a pre všetkých ľudí sa uskutočnil Kristov odchod z tohto sveta. Pán odchádza, aby bol oslávený s Bohom Otcom a aby so sebou oslávil nás. Odchádza, aby „pripravil miesto“ pre nás a aby aj nás vzal do blaženosti Božej prítomnosti.
Ide otvoriť každému telu cestu do „nebeskej svätyne. … do svätyne, ktorá nie je zhotovená rukami“ (porov. Hebrejom 8 – 10). Odchádza, aby poslal Svätého Ducha, ktorý vychádza od Otca, aby svedčil o ňom a jeho evanjeliu vo svete a mocne ho sprítomňoval v živote učeníkov.
O tom všetkom spievajú liturgické hymny sviatku Nanebovstúpenia Pána. Verše antifón božskej liturgie sú prevzaté zo žalmov 47, 48 a 49. Tropár slávnosti, ktorý sa spieva pri malom vchode, sa spieva aj ako hymnus po svätom prijímaní.
Vystúpil si v sláve, Kriste, Bože náš, a daroval si radosť svojim učeníkom prísľubom Svätého Ducha. Prostredníctvom požehnania boli uistení, že Ty si Boží Syn, Vykupiteľ sveta! (Tropár).
Keď si naplnil plán spásy pre nás a spojil si zem s nebom, vystúpil si v sláve, Kriste Bože náš, ale neodlúčil si sa od tých, čo ťa milujú, ale zostal si nimi a volal si: Ja som s vami a nikto nebude proti vám! (Kondák).
Zdroj: https://www.oca.org/orthodoxy/the-orthodox-faith/worship/the-church-year/ascension1 Z angličtiny preložil o. Peter Sahajda. Lektoroval o. Ján Krupa
Zdroj obrázka: https://www.monasteryicons.com/product/ascension-icon-457/icons-of-the-great-feasts
Nanebovstúpenie nášho Pána Ježiša Krista: Aký je zmysel tohto sviatku?Piata nedeľa po Pasche: O Samaritánke