David Petras: Byzantská liturgia – Ako je náš Pán prítomný

O prítomnosti nášho Pána vo svätom prijímaní môžeme uvažovať buď aktívnym, alebo pasívnym spôsobom. V prvých storočiach Cirkvi sa veriaci stretávali s Pánom vo svätom prijímaní veľmi aktívne. Očakávalo sa, že všetci prítomní pokrstení prijmú Kristovo telo a napijú sa z čaše Kristovej krvi. Avšak po obrátení starovekej Rímskej ríše sa udialo to, že u nových kresťanov často nebola taká silná oddanosť viere ako u tých, ktorí sa obrátili v časoch prenasledovania. Otcovia museli kázať o potrebe silnejšej viery, ale častejšie to znamenalo, že ľudia prestali často pristupovať k svätému prijímaniu pre strach z nehodnosti. Cirkev naďalej verila, že chlieb a víno, ktoré prinesieme, sa skutočne stanú Ježišovým telom a krvou a že Boží Syn je prítomný v tajomstve Eucharistie, ale nie všetci veriaci sa pravidelne zúčastňovali na svätom prijímaní.

Na Východe to znamenalo, že veriaci sa síce zúčastňovali na liturgii, ale len sledovali obrad. Na Západe sa dialo to isté, ale rituál bol menej dialogický. Namiesto toho boli vytvorené nové obrady, v ktorých sa klaňalo prítomnosti Pána vo vystavení hostie. Tieto nové obrady boli nazývané „požehnanie“ a boli zavedené aj v niektorých východných cirkvách, ktoré sa zjednotili s Rímskou stolicou. Tajomstvo Eucharistie sa stalo pasívnejším a hovorili sme veci ako „Pán odpočíva v Eucharistii“ a jeho prítomnosť bola uctievaná z diaľky.

Prítomnosť nášho Pána v Eucharistii je aktívna. Pomáha pamätať si, že telo a krv, ktoré prijímame, je „chlieb života“ Ježiša, ktorý vstal z mŕtvych. Skrze jeho zmŕtvychvstanie bolo oslávené Ježišovo telo. Hoci nieslo stopy po ranách jeho obety na kríži, dotkol sa ho apoštol Tomáš. Miesto a čas už neboli obmedzeniami pre Pánovu prítomnosť. Pán sa zjavil dvom učeníkom na ceste do Emauz, vysvetlil im Písma, ktoré sa ho týkajú, a zjavil sa im pri lámaní chleba.

Zmŕtvychvstalý Pán prišiel k apoštolom, hoci dvere boli zamknuté. Dýchol na nich a dal im dar Svätého Ducha. Jedol s nimi, dokonca im pripravil rybu, aby ukázal, že On je skutočne život. Pri nanebovstúpení bol pred ich očami oslávený, čím sa naplnilo prisľúbenie Premenenia. V božskej liturgii k nám Ježiš prichádza do našich vlastných Emauz a pri lámaní chleba pred svätým prijímaním spoznávame prítomnosť vteleného Boha, ktorý nie je viazaný hranicami priestoru a času, ale je „všade a všetko naplňuje“, a osobitným a mystickým spôsobom posvätné tajomstvo Eucharistie.

V tejto prítomnosti Pán nie je pasívny, nie je len „prítomný“, ale koná pre našu spásu. Sila jeho lásky v jeho smrti na kríži, jeho zostup do podsvetia (hádes) a jeho vzkriesenie sú prítomné v našich životoch, keď pristupujeme k svätému prijímaniu „na odpustenie hriechov a večný život“. Preto bolo také dôležité, aby všetci prítomní pokrstení prijali Eucharistiu, aby všetci, ktorí na nej mali účasť, mohli byť posvätení. V božskej liturgii si „pripomíname“, čo pre nás Ježiš urobil v historických udalostiach ukrižovania a zmŕtvychvstania, ale viac než to, „slávime pamiatku“ týchto udalostí, pretože skutočnosť tajomstva je prítomná v mysli „Boha s nami“. Niektorí na ta zabúdajú a hovoria: „Kristus vstal z mŕtvych“ alebo „Kristus bol vzkriesený“, ale pravda je taká, že „Kristus je vzkriesený“.

Kristus je teraz prítomný v sláve, zachraňuje nás a posväcuje vo sviatostnom tajomstve svätého prijímania. Ako povedal svätý Ján Zlatoústy: „Vždy je to Pascha.“ Spása, ktorú náš Pán uskutočnil v minulosti v Jeruzaleme, a Pánov opätovný príchod v sláve, aby súdil živých a mŕtvych, sú teraz prítomné mysticky, teda prostredníctvom sviatostného predstavenia, ktoré presahuje historické časy a miesta. Preto naša viera vo sväté prijímanie musí byť aktívna, a nie pasívna.

Na každej božskej liturgii čítame aj z apoštolských spisov (Skutky apoštolov a listy Pavla, Petra, Jakuba, Jána a Júdu) a z evanjelií Matúša, Marka, Lukáša a Jána. Ohlasovanie tohto slova je ďalší spôsob, ktorým je Pán skutočne prítomný. Počúvame a vstrebávame jeho slová života do nášho bytia. To bolo predpovedané už v Starom zákone, keď je prorokovi Ezechielovi povedané: „Syn človeka, zjedz, čo máš poruke, zjedz tento zvitok, potom choď a hovor k domu Izraela!“ (Ezechiel 3, 1) Keď jeme sväté prijímanie, sme zjednocovaní s Bohom, ktorý aktívne uskutočňuje našu spásu, prináša nám život a napĺňa nás svojím učením. Zo všetkých týchto dôvodov musí byť pri liturgii konsekrovaný chlieb a víno skutočne telom a krvou vzkrieseného Pána.

Aj preto je Cirkev potrebná. Boh k nám prichádza v spoločenstve, v jedle, o ktoré sa spoločne delíme. V dobe individualizmu sa ľudia klamú, že Boha nájdu lepšie v izolácii, že nepotrebujú spoločenstvo Cirkvi, ktorá je „Kristovo telo“ (Efezanom 1, 22 – 23). Tvrdiť, že sme „samo-stvorení muži alebo ženy“, znamená, že nie sme stvorení Bohom. Zjednotenie s Bohom môžeme nájsť jedine vtedy, ak spievame: „My cherubínov tajomne predstavuje… odložme teraz všetky svetské starosti. Veď máme prijať Kráľa všetkých (vo svätom prijímaní).“

Zdroj: https://eparchyofpassaic.com/files/newsletter/20130401.pdf Preložil o. Ján Krupa


Odber nových článkov






David Petras – Posilňovanie našej viery vo sväté prijímanie



David Petras: Byzantská liturgia – Chápanie svätého prijímania 

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Suggested text: Our website address is: https://www.jankrupa.sk.

Comments

Suggested text: When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

Suggested text: If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

Suggested text: If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Suggested text: Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

Suggested text: If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

Suggested text: If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

Suggested text: If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Suggested text: Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.
Save settings
Cookies settings