Pôst Bohorodičky

Leto je aspoň v našom svete tradične časom pre slnko a zábavu: varenie, pláž, párty pri bazéne a podobne. Avšak uprostred leta – v týždni, ktorý bol prirovnaný k najvyššiemu sedadlu ruského kolesa, keď sa zastaví vo svojom otáčaní – sme povolaní k pôstu. Prvé dva augustové týždne sa v byzantských cirkvách zachovávajú ako Pôst Bohorodičky v rámci prípravy na sviatok jej Zosnutia (cirkevnoslovansky: Uspenie, 15. august).

V starovekej Cirkvi sa pôst pred Zosnutím dodržiaval všeobecne na Východe i Západe. Pápež svätý Lev Veľký ho spomína v polovici 5. storočia v spojitosti s ročnými obdobiami: „Cirkevné pôsty sú v roku rozmiestnené tak, že pre každé obdobie je predpísaná osobitná zdržanlivosť. A tak pre jar je Jarný pôst, Štyridsiatnica [Veľký pôst]; pre leto je Letný pôst… [Apoštolský pôst]… pre jeseň je Jesenný pôst, v siedmom mesiaci [Pôst pred Zosnutím]; pre zimu je Zimný pôst [Pôst pred Narodením Pána].“

Dnes Koptská, Malankárska, Sýrska i Byzantská cirkev naďalej dodržiavajú toto 14-dňové pôstne obdobie. V arménskej a maronitskej tradícii trvá tento pôst skôr jeden než dva týždne. V tradičnom kalendári Rímskej cirkvi sa 14. august dodržiava ako deň pôstu v rámci prípravy na tento sviatok.

Toto pôstne obdobie je jeden z viacerých aspektov tohto sviatku, ktorý si vyslúžil pomenovanie „letná Pascha“, sviatok, ktorý poukazuje na konečné vzkriesenie každého tela v posledný deň. Tak ako sa sviatok Kristovho zmŕtvychvstania spája so sviatkom Zvestovania (25. marec), Zosnutie sa spája so sviatkom Kristovho svätého Premenenia (6. august). Keďže Pasche predchádza večerné veľkopiatkové slávenie, keď sa koná Kristov pohreb, Zosnutie sa na mnohých miestach vyznačuje porovnateľnou pohrebnou službou pre Bohorodičku, keď sa spievajú náreky podľa vzoru hymnov Veľkého týždňa. Na niektorých miestach sa zároveň v procesii nesie plaštenica (epitafios) s vyobrazením Zosnutia.

Paraklis k Bohorodičke

V byzantských cirkvách stredomorského sveta je najvýznamnejším prvkom Pôstu pred Zosnutím slávenie Paraklisu k Bohorodičke, služby, pri ktorej sa prosí príhovor Panny Márie za tých, na ktorých si spomíname počas tejto služby. Hovorí sa, že keď Panna cítila svoju blížiacu sa smrť, neustále sa modlila za učeníkov svojho Syna a za tých, ktorí uveria ich posolstvu. A tak, keď sa blíži sviatok Zosnutia, s podobnou intenzitou prosíme Bohorodičku o modlitby za našu Cirkev a našich blízkych.

Paraklis k Bohorodičke je zostavený čiastočne podľa vzoru utierne (gr. orthros). Otvára sa žalmom, nasledujú tropáre, čítanie evanjelia a kánon, ktorý sa končí okiadzaním celého chrámu a slávnostným uctením ikony Panny Márie. Celou službou sa prelínajú príhovorné ekténie za tých, na ktorých si spomíname.

V skutočnosti sa používajú dva kánony, ktoré poskytujú názov celej tejto službe. Malý paraklis obsahuje starší kánon, ktorý v 9. storočí zostavil mních Theosteriktus. Tento Paraklis sa môže používať kedykoľvek počas roka. Veľký Paraklis, ktorý sa spieva len počas Pôstu pred Zosnutím, zložil v trinástom storočí cisár Teodor II. Dukas Laskaris, ktorý bol vo vyhnanstve pre štvrtú križiacku výpravu. Tieto dve služby sa spravidla spievajú striedavo počas po sebe nasledujúcich nocí tohto pôstu (Veľký Paraklisis sa spieva vždy v nedeľu). Ani jedna z týchto služieb sa nespieva v sobotu večer alebo v predvečer samotných Veľkých sviatkov.

Za čo modlíme?

V našich liturgických knihách sa uvádza, že táto služba sa modlí „v čase úzkosti a smútku duše“. Úvodný tropár vyjadruje tieto emócie: „Nikdy neprestaneme, my nehodní, ospevovať tvoju moc, Bohorodička. Lebo keby si ty neprosila a nezastávala sa nás, ktože by nás zbavil toľkých bied? Kto by nám doteraz zaistil slobodu? Neopustíme ťa, Vládkyňa, lebo ty, jediná požehnaná, chrániš svojich služobníkov pred každým nešťastím.“

Kánon Malého paraklisu sa spieva na živú melódiu a vyjadruje dôveru v Bohorodičkinu starostlivosť o nás. Robí to v tropároch, ako sú tieto:

„Ty, ktorá si v sebe nosila Dobrodinca všetkých a Príčinu každej dobrej láskavosti, nech sa Jeho hojná milosť rozhojní na nás všetkých. Ty máš plnosť moci, keďže si porodila Pána, Všemohúceho.“

„Daj mi svoju čistú radosť, Panna čistá a nepoškvrnená, ty, ktorá si porodila príčinu šťastia, a naplň moje srdce radosťou svojho Syna, nášho Boha.

Veľký Paraklisis pridáva ďalšie poznámky k nášmu obrazu Panny Márie ako našej orodovníčky:

„Vyznávam ťa, Vládkyňa, že si skutočná Bohorodička: ty, ktorá si vypudila i premohla moc smrti, lebo ako zdroj Života si ma vyslobodila z pút podsvetia (hádesu) a pozdvihla si ma k životu, hoci som bol padlý na zem.“

„Zmätky tohto života ma obklopujú ako včely obklopujú plást, Panna. Chytili moje srdce a teraz ho držia v zajatí, som prebodnutý žihadlami utrpenia, Panna. No, Presvätá, buď mojou obhajkyňou, pomocníčkou a záchrankyňou.“

Nezvyčajnou črtou týchto kánonov je nasledujúca dvojica hymnov, ktoré sa spievajú po každom kánone, pričom po každom verši nasleduje veľká poklona:

„Zbav svojich služobníkov všetkých nebezpečenstiev, Božia Matka, lebo k tebe, po Bohu, sa utiekame. Ty si naša nedobytná pevnosť, naša Orodovníčka.“

„Matka Božia, hodná každej chvály, zhliadni so súcitom na choroby môjho trpiaceho tela a uzdrav neduhy mojej duše.“

Nakoniec si celebrant slávnostne uctí ikonu Bohorodičky, pričom sa spieva nasledovné zvelebovanie (alebo megalynarion): „Nech sú zapečatené pery všetkých heretikov, pretože sa odmietajú skloniť pred tvojou presvätou ikonou, ktorá je vytvorená podľa blaženej Hodigitrie, ktorú zobrazil svätý apoštol Lukáš.“

Tento hymnus odráža ikonoklastickú kontroverziu, počas ktorej bola zložená táto bohoslužba. Ikonoklasti odmietali uctievať ikony Krista, jeho Matky alebo svätých a viac ako sto rokov prenasledovali tých, ktorí uctievali ikony.

Hodigitria, ktorá sa tu spomína, je obraz Krista tróniaceho na ramene svojej Matky, ktorá nám ukazuje cestu k Tomu, ktorý je Cesta, Pravda a Život. Traduje sa, že originál tejto ikony namaľoval svätý Lukáš. Táto najslávnejšia ikona v Konštantínopole sa stratila počas pádu mesta do rúk Turkov v roku 1453.

Ďalším obradom, ktorý sa v byzantskej tradícii spája s Pôstom pre Zosnutím, je procesia so Svätým krížom mimo chrámu 1. augusta. Pre svoje podnebie bol Konštantínopol v tomto letnom období vystavený chorobám, ktoré prenášal hmyz. Každý deň tohto pôstneho obdobia sa konala procesia s modlitbami za úľavu. Posviacala sa voda, ktorou sa kropilo aj mesto. Dnes sa tento sviatok pripomína v prvý deň augusta procesiou a Malým požehnaním vody.

Zdroj: https://melkite.org/faith/the-fast-of-the-theotokos Preložil o. Ján Krupa


Odber nových článkov






Zosnutie presvätej Bohorodičky



Nedeľa 9. týždňa po Päťdesiatnici: Kto je schopný kráčať po mori?

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Suggested text: Our website address is: https://www.jankrupa.sk.

Comments

Suggested text: When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

Suggested text: If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

Suggested text: If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Suggested text: Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

Suggested text: If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

Suggested text: If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

Suggested text: If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Suggested text: Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.
Save settings
Cookies settings