Zosnutie presvätej Bohorodičky

Čoraz viac byzantských cirkví slávi sviatok Zosnutia presvätej Bohorodičky konaním obradu jej pochovania. Toto slávenie k nám prišlo z Jeruzalemského patriarchátu. Jeruzalem je tradične považovaný za miesto smrti a pochovania Bohorodičky.

Dňa 14. augusta ráno vyrazí z patriarchálnej katedrály procesia s ikonou Zosnutia a plaštenicou Bohorodičky. Tento sprievod smeruje zo Starého mesta cez údolie Kedron do Getsemanskej záhrady k hrobu presvätej Bohorodičky. Tam ľudia, prechádzajúc popod ikonu, vstupujú do chrámu, kde bola vystavená k verejnému ucteniu pohrebná plaštenica Bohorodičky. V deň odovzdania sviatku Zosnutia, 23. augusta, sa koná procesia s ikonou Zosnutia a plaštenicou Bohorodičky späť do patriarchálnej katedrály.

Hrob Panny Márie

Nevieme, kedy sa miesto hrobu Panny Márie v Getsemani na úpätí Olivovej hory stalo miestom kresťanskej zbožnosti. Niektorí tvrdia, že prvý chrám tam postavila svätá Helena vo štvrtom storočí. V piatom storočí tam už jednoznačne stál chrám. Je dobre zdokumentované, že prvý jeruzalemský patriarcha svätý Juvenál vzal z tejto svätyne závoj Bohorodičky a poslal ho cisárovnej Pulchérii, ktorá ho po Chalcedónskom koncile (r. 451) požiadala o „relikvie“ Panny Márie. Patriarcha odpovedal: „Tri dni po zosnutí Panny Márie bolo jej telo vzaté do neba a hrob v Getsemanskej záhrade má len jej závoj.“ Patriarcha potom poslal túto relikviu do Konštantínopolu, kde ju uložili v chráme Bohorodičky v mestskej štvrti Blachernae.

Na mieste hrobu Panny Márie dal byzantský cisár Maurícius v roku 582 postaviť chrám. Tento chrám bol zničený počas perzskej invázie v roku 614, ale čoskoro potom ho obnovili. Počas križiackych výprav bol opäť zničený a zostala z neho len krypta – aktuálne miesto hrobky – a schody, ktoré k nej zostupovali. Dnes chrám s kryptou spoločne obsluhujú Jeruzalemský grécko-pravoslávny patriarchát a Arménsky apoštolský patriarchát. V chráme sa nachádzajú aj kaplnky, ktoré používajú ortodoxní Kopti a Sýrčania.

Obrad pochovania

Prvá zmienka o konaní obradu pochovania mimo Jeruzalema pochádza z 15. storočia. V Rusku boli rektori mariánskych chrámov povzbudzovaní, aby na solei nainštalovali hrob alebo katafalk pre ikonu Zosnutia. Pred týmto hrobom sa potom slúžila utiereň.

V 15. storočí boli v Jeruzaleme zložené náreky pre Kristovo pochovanie. Dnes sa spievajú v rámci utierne Veľkej soboty, ktorá patrí medzi najobľúbenejšie momenty v obradoch Veľkého týždňa v gréckych a blízkovýchodných cirkvách. Vďaka interakcii Grékov a Talianov v tomto období sa často stretávame s obradom pochovania Krista, obsahujúcim aj grécke melódie nárekov, ktorý používajú aj talianski a španielski rímskokatolíci.

Približne o sto rokov neskôr, v roku 1541, grécky metropolita Starého Patrasu v západnom Grécku Dionýz zostavil obrad pre pochovanie Bohorodičky podľa vzoru obradu pre pochovanie Krista. Práve tento obrad sa dnes rozšíril po celom byzantskom svete.

Spočiatku sa v tomto obrade používala najmä ikona Zosnutia, podobne ako v Jeruzaleme. Keď sa pochovanie Bohorodičky začalo sláviť ako napodobenina Kristovho pochovania, začala sa používať plaštenica Bohorodičky.

Prechod cez smrť k životu

Niektorí ľudia majú pocit, že toto napodobňovanie Kristovho pohrebu odvádza ľudí od chápania Paschy – smrti a zmŕtvychvstania Spasiteľa ako vrcholnej udalosti svetových dejín. Panna Mária koniec koncov nevstala z mŕtvych ako Kristus, žila a zomrela čisto ľudským, hoci nepoškvrneným spôsobom.

Keďže v Novom zákone nie je žiadna zmienka o smrti Panny Márie, niektorí kresťania začali veriť, že Mária vôbec nezomrela, ale bola prenesená do slávy bez toho, aby bola vystavená smrti. Neexistujú dôkazy ani tradícia, že by sa toto verilo na kresťanskom Východe. Bohorodička zomrela z nevyhnutnosti svojej ľudskej prirodzenosti, ktorá je neoddeliteľne spätá s porušenosťou tohto sveta. Rovnako ako my bola Bohorodička smrteľná. Na rozdiel od nás ju jej prirodzená smrteľnosť neviedla k hriechu (duchovnej smrti).

Cirkev verí, že Mária zomrela ako všetci ľudia, ale bolo jej dopriate, aby teraz vo svojom tele vstúpila do oslávenia, ktoré očakáva všetkých svätých v živote budúceho veku. Bohorodička sa tak stala znamením, ktoré potvrdzuje, že Kristova smrť a zmŕtvychvstanie skutočne uskutočnili pre celé ľudstvo, a nie iba Krista, zničenie podsvetia (hádu) a porážku smrti. Zosnutie Bohorodičky ukazuje skutočnosť premeny smrti z desivého nepriateľa na radostný prechod do života.

Zosnutie Bohorodičky poukazuje nielen na Kristovu smrť a zmŕtvychvstanie, ale aj na to, čo má prísť: všetci, ktorí sú v Kristovi, budú mať vo vzkriesenom tele účasť na živote anjelov. Ako povedal otec Alexander Schmemann, „Mária nie je veľkou výnimkou“, skôr je veľkým príkladom, ktorý nám bol daný ako svedectvo o tom, čo je zamýšľané pre nás všetkých. Ako hovoríme vo vyznaní viery: „A očakávam vzkriesenie mŕtvych a život budúceho veku.“ Sviatok Zosnutia presvätej Bohorodičky nám dáva nahliadnuť, čo by to mohlo byť.

Náreky pri hrobe Bohorodičky (tretia stasis)

Každá generácia

prichádza k tvojmu hrobu a prináša

svoj žalospev, Panna.

Celé stvorenie

prichádza k hrobu a prináša

rozlúčkový hymnus našej Vládkyni.

Kristovi svätí učeníci

sa skláňajú pred telom

Márie, Matky môjho Boha.

Rády anjelov

a archanjelov

neviditeľne ospevujú jej prítomnosť.

Zbožné ženy

s apoštolmi

teraz hlasno nariekajú.

Tá, ktorá bola v Káne

pri svadbe,

bola povolaná s apoštolmi.

Vládca teraz zostupuje

do Getsemani

s nespočetnými nebeskými zástupmi.

Poďme rýchlo von

na stretnutie s Pánom Ježišom,

ktorý opäť prichádza medzi nás.

Buďme pozorní,

Boh teraz hovorí

so svojou prečistou Matkou:

„Hľa, teraz tvoj Syn

prichádza, aby ťa priniesol

do svojho domova v nebesiach.

Príď, Matka moja,

príď do božskej radosti

a vstúp do kráľovstva.“

„Čo ti prinesiem,

Syn môj, Bohočlovek“

zavolala dievčina na Vládcu.

„Čo ti prinesiem,

Bože môj v nebi,

okrem mojej duše a tela.

Otca oslavujem,

Synovi spievam hymnus,

Svätému Duchu sa klaniam.“

Zdroj: https://melkite.org/faith/the-dormition-of-the-theotokos-august-15 Preložil o. Ján Krupa


Odber nových článkov






Predchodca v podsvetí (29. august)



Pôst Bohorodičky

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Suggested text: Our website address is: https://www.jankrupa.sk.

Comments

Suggested text: When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

Suggested text: If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

Suggested text: If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Suggested text: Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

Suggested text: If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

Suggested text: If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

Suggested text: If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Suggested text: Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.
Save settings
Cookies settings