Katechéza pre mládež: Anjeli (8)

Spomínali sme stvorenie neviditeľného anjelského sveta. O čom to všetko je?

Pán nám zjavuje, že nebeský, neviditeľný svet, ktorý stvoril, je tiež plný života. Vo Svätom písme sú „obyvatelia“ neviditeľného sveta nazývaní anjeli. Sú povolaní k nekonečnej oslave Boha. Vo videní proroka Izaiáša anjeli kontemplujú Boha a oslavujú ho, keď spievajú: „Svätý, svätý, svätý.“ V tomto videní anjeli oslavujú Boha, keď spievajú: „Svätý, svätý, svätý. Z posvätnej Tradície vieme o „deviatich anjelských chóroch“, ktoré oslavujú Najsvätejšiu Trojicu tým, že vytvárajú nebeskú harmóniu zloženú z deviatich hlasov.

Zo Svätého písma sa dozvedáme mená rôznych anjelských chórov. Kniha Genezis spomína jedného cherubína s plamenným mečom, ktorého Boh umiestnil pri vchode do raja (porov. Genezis 3, 24). Prorok Izaiáš vidí serafínov nad nebeským trónom (porov. Izaiáš 6, 2).

Apoštol Pavol vymenúva aj ďalšie anjelské rády: „Lebo v ňom [Kristovi] bolo stvorené všetko na nebi a na zemi, viditeľné i neviditeľné, tróny aj panstvá, kniežatstvá aj mocnosti“ (Kolosanom 1, 16).

Ak Boh stvoril anjelov, odkiaľ potom pochádzajú zlí duchovia?

Ako duchovné bytosti sú anjeli povolaní, aby sa stali ako Boh. Napĺňanie tohto povolania anjelmi vytvára nebeskú hierarchiu – rôzne stupne priblíženia sa k Bohu. Toto povolanie predpokladá slobodný súhlas anjelov. Z tohto dôvodu neviditeľný svet nie je nejakým Bohom dopredu zariadeným svetom dokonalosti, kde je už všetko určené bez súhlasu duchovných bytostí. Práve naopak. Anjeli ako osoby sú povolaní, aby sa upevňovali v dobrote a aby ako zrkadlo odrážali svetlo Božej slávy.

Avšak nie všetci anjeli sa „jednomyseľne“ rozhodli slúžiť Bohu. Kristus povedal: „Videl som satana padať z neba ako blesk“ (Lukáš 10, 18). Kristus sa zmieňuje o anjelovi, ktorý sa postavil na miesto Boha a používa meno „Satan“ (z hebrejčiny a znamená „protivník“). Niektorí anjeli nasledovali jeho príklad. Takto sa z anjelov nosiacich svetlo stali nositelia temnoty, stali sa zlými, bezbožnými duchmi. A pretože rozdelil anjelov (v gréčtine „διαβολω“ – delím), Satan je nazývaný Diabol.

Anjeli, verní Bohu, vytvorili mocnú „nebeskú armádu“, ktorá porazila anjelov, ktorí sa zmenili na teomachistov (bojovníkov proti Bohu). Satan bol porazený: odpadol od Boha, stratil nebo a ocitol sa v pekle či podsvetí (z gréckeho „hádes“ – miesto temnoty, podsvetie). Tak ako Satan, aj ostatní padlí anjeli odmietli Boha, stratili dobrotu Božieho stvorenia a padli do „vonkajšej tmy“ ďaleko od Božieho svetla (porov. Matúš 25, 30).

Počul som, že anjeli sa v bohoslužbe nazývajú duchovia. Komu slúžia?

V Starom zákone mal patriarcha Jakub sen, v ktorom videl rebrík z neba na zem, po ktorom zostupovali a vystupovali Boží anjeli (porov. Genezis 28, 12 – 17). Tento sen naznačuje, že neviditeľní anjeli sú medzi nami vo viditeľnom svete. Boh vo svojom milosrdenstve dal každému z nás strážneho anjela, ktorého poslal slúžiť pre našu spásu.

Často sa pozitívne zámery a dobré myšlienky v nás nevynárajú spontánne, nevynárajú sa z podvedomia, ale sú „návrhom“ nášho strážneho anjela. Ten kontempluje v Pánovi spôsob našej spásy a navrhuje nám tie spásonosné rozhodnutia, ktoré je pre nás občas ťažké si osvojiť. Tento „žiarivý anjel“ nám pomáha, aby sme nepodľahli pokušeniam „duchovných síl zla“.

Anjeli sa líšia stupňom priblíženia sa k Bohu, ktorý dosahujú prostredníctvom osobnej spolupráce s Božou slávou.  

Anjeli, ktorí odmietli spolupracovať s Bohom, odpadli od Boha a stratili nebo.  

Anjeli, ktorí zostávajú verní Bohu, sú v súlade so svojím Stvoriteľom.  

Každý z nás má strážneho anjela, ktorý nás poučuje o tom, čo je dobré.  

Zdroj: We walk with Christ Preložil o. Ján Krupa

Na hlbšie štúdium:

Viditeľný a neviditeľný svet

113 Symbol viery poukazuje na dva rôzne rozmery Bohom stvoreného sveta, viditeľný a neviditeľný. Svätý Maxim Vyznávač učí o zjednotení všetkého viditeľného a neviditeľného v stvorení. Vychádzajúc zo slov svätého apoštola Pavla, že všetko bolo stvorené Kristom a pre Krista (porov. Kol 1, 16 – 17), Maxim pod slovom všetko rozumie pozemské viditeľné a nebeské neviditeľné, ľudské viditeľné a anjelské neviditeľné. Keď sa Kristus vtelil, nerozlučne sa zjednotil so stvorením v „tele a krvi“ svojej ľudskej prirodzenosti.[1] Všetko stvorenie, viditeľné i neviditeľné, existuje nie na základe svojej vlastnej prirodzenosti, ale na základe pôsobenia Božieho Syna.

114 Anjeli, nebeské beztelesné bytosti (duchovia),[2] „majú svoje bytie z vôle Otca, k bytiu sú privedení dielom Syna a zdokonalení sú prítomnosťou Ducha“[3]. Boh ako najvyššia inteligencia stvoril anjelský intelekt. Boh urobil anjelov účastnými na svojej nevýslovnej sláve a sformoval ich neporušiteľnú podstatu. Anjeli sú majáky, ktoré odrážajú Božie svetlo. Keďže dostali večný život od Pôvodcu života a pretože kontemplujú večnú Slávu a Múdrosť, sú ako zrkadlá naplnené svetlom.[4]

115 Existencia neviditeľnej anjelskej ríše svedčí o bohatstve a rozmanitosti Bohom stvoreného sveta. Viditeľné aj neviditeľné patrí k jednému stvoreniu, ktoré Boh považuje za dobré. Ľudia a anjeli ako osoby majú možnosť budovať osobné a duchovné vzťahy s Bohom a medzi sebou navzájom: „Dnes veci hore hodujú s vecami dole a veci dole obcujú s vecami hore.“[5]

116 Anafora liturgie svätého Bazila Veľkého spomína deväť anjelských rádov: „Veď teba chvália anjeli, archan­jeli, tróny, panstvá, kniežatstvá, mocnosti, sily a mnohookí cherubíni. Vôkol teba stoja šestorokrídli serafíni.“ Anjelské rády sa nazývajú „chóry“ vďaka ich spoločenstvu s Bohom a medzi sebou navzájom. Anjeli neprestajne vzdávajú „chválu Bohu“, keď prebývajú vo svetle Božej slávy.

117 Vo Svätom písme anjeli zjavujú Božiu prítomnosť vo svete a oznamujú ľuďom Božiu vôľu. Sväté písmo označuje niektorých anjelov menom: Michal (porov. Zjv 12, 7; Júd 1, 9), Rafael (porov. Tob 12, 15), Gabriel (porov. Lk 1, 19. 26). Anjeli pomáhajú ľudským bytostiam v ich duchovnom raste (porov. Hebr 1, 14). Tradícia Cirkvi učí, že Boh udeľuje každému človeku strážneho anjela: „Anjelov si určil za ochrancov.“[6] Zjednotenie viditeľného a neviditeľného stvorenia – ľudí a anjelov – sa prejavuje v božskej liturgii, kde pozemské vyjadruje nebeské a ľudia slúžia spolu s anjelmi: „My Cherubínov tajomne predstavujeme a životodarnej Trojici trojsvätú pieseň spievame…“ a „Svätý, svätý, svätý Pán zástupov, plné sú nebesia i zem tvojej slávy, hosanna na výsostiach! Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom.“[7]

Pád anjelov

142 Zlo ako odmietnutie Boha sa vzťahuje aj na neviditeľný anjelský svet: „Veď Boh neušetril ani anjelov, keď zhrešili, ale zvrhol ich do tmavých priepastí podsvetia a dal ich strážiť až do súdu“ (2 Pt 2, 4). Anjeli, ktorí sa postavili proti Bohu, sú nazývaní  diabli, démoni, zlí duchovia alebo padlí anjeli. „Diabol… bol vrah od počiatku a nezotrval v pravde, lebo v ňom pravdy niet. Keď luhá, hovorí zo seba, lebo je luhár a otec lži“ (Jn 8, 44).

143 Pád anjelov bol dôsledkom pýchy – sebapresadzovania v protiklade k Bohu a v túžbe stať sa mu rovným. Anjeli, ktorí zostali verní Bohu, sa vyslovili proti tým, ktorí padli: „Kto sa môže rovnať Bohu?“ „Kto je ako Boh?“ (v hebrejčine Michael). V liturgickej tradícií je archanjel Michal, ktorý viedol boj proti padlým duchom, nazývaný archistrategos Theou – „veľkovojvodca (hlavný veliteľ) Božieho vojska“. Cirkev slávi sviatok archanjela Michala a ďalších beztelesných mocností 8. novembra a venuje im aj pondelok každého týždňa.

144 Ďalším pomenovaním pre Satana (z hebrejčiny, žalobca), ktorý je protivníkom archanjela Michala, je cirkevnoslovanské slovo Dennicia (súvisí so slovom pre denné svetlo) a latinské slovo Lucifer (znamená nositeľ svetla). Na základe jeho slobodného rozhodnutia sa pôvodné svetlo v ňom oddelilo od svojho božského zdroja a stalo sa temnotou. Aj Kristus varuje človeka pred týmto nebezpečenstvom: „Daj si teda pozor, aby svetlo, čo je v tebe, nebolo tmou“ (Lk 11, 35).

Zdroj: Christ – our Pascha Preložil o. Ján Krupa


[1] Porov. Maxim Vyznávač, Otázky Talasiovi, 35: PG 90, 104.

[2] Modlitbová knižka: Poďte, pokloňme sa, Modlitby na každý deň, Nedeľa: Modlitby k Najsvätejšej Trojici (preložené z ukrajinčiny).

[3] Bazil Veľký, O Svätom Duchu 16, 38: PG 32, 136.

[4] Porov. Oktoich, 1. Hlas, Pondelkový utierňový kánon beztelesným mocnostiam, tropáre 7. a 8. piesne.

[5] Trebník, Obrad Veľkého posvätenia vody na sviatok Bohozjavenia, Druhá modlitba.

[6] Liturgikon, Svätá božská liturgia nášho otca svätého Bazila Veľkého, Anafora.

[7] Liturgikon,Svätá božská liturgia nášho otca svätého Jána Zlatoústeho, Cherubínska pieseň, Anafora.


Odber nových článkov






Katechéza pre mládež: Človek stvorený na Boží obraz a podobu: muž a žena (9)



Katechéza pre mládež: Boh – Stvoriteľ neba i zeme (7)

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Suggested text: Our website address is: https://www.jankrupa.sk.

Comments

Suggested text: When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

Suggested text: If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

Suggested text: If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Suggested text: Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

Suggested text: If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

Suggested text: If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

Suggested text: If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Suggested text: Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.
Save settings
Cookies settings