Predstavenie Najsvätejšej Márie v chráme (21. november)

Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu

Prečo sa tento sviatok slávi 21. novembra?

Pretože 21. november pripomína deň posvätenia nového chrámu Svätej Márie, ktorý nechal postaviť cisár Justinián (527 – 563) na ruinách Jeruzalemského chrámu, pravdepodobne na pamiatku predstavenia dieťaťa Márie v chráme.

Odkedy sa slávi tento sviatok?

Zdá sa, že slávenie tohto sviatku v Jeruzaleme (6. storočie) sa rozšírilo na Východe a potom v Konštantínopole medzi 7. a 8. storočím. Na Západ sa tento sviatok dostal oveľa neskôr vďaka pápežovi Gregorovi XI. (14. storočie) a približne o storočie neskôr sa presadil aj v Ríme vďaka pápežovi Sixtovi IV. Avšak stopy jeho slávenia v gréckych monastieroch v južnom Taliansku máme už od 10. storočia.

Aký je zmysel tohto sviatku?

Sviatok Predstavenie Najsvätejšej Márie v chráme pod názvom Vstup Bohorodičky do chrámu vychádza z rozprávania Jakubovho protoevanjelia. Máriu ako trojročnú priniesli jej rodičia – Joachim a Anna – do Jeruzalemského chrámu, aby ju zasvätili službe Bohu a uviedli do svätyne svätých. Sprevádzal ju sprievod mladých dievčat. Prijal ju veľkňaz, ktorého tradícia stotožňuje ako Zachariáša, otca Predchodcu a Krstiteľa Jána. Zachariáš pri prijímaní dievčiny oslavoval Boha a prorokoval, že sa v nej zjaví vykúpenie synov Izraela. Mária až do veku 12 rokov zostala v chráme, kde ju živila ruka anjela.

Slávenie tohto sviatku je príležitosťou zdôrazniť, že Mária je dokonalé stvorenie, ideálny vzor pre celé ľudstvo. Jej patrí osobitná milosť darovať ľudský život Božiemu Synovi, Spasiteľovi sveta. Hymnografi vyzdvihujú práve tajomstvo jej božského predurčenia od prvých okamihov jej života. A tak Mária sa javí ako skutočný Boží chrám, archa novej zmluvy, archa, ktorá nosí v sebe Krista, Emanuela, večnú prítomnosť „Boha s nami“.

Tento sviatok je veľmi dôležitý v Byzantskej cirkvi, pretože zdôrazňuje spoluprácu Najsvätejšej Márie s Božou milosťou.

Ako ikonopisecká tradícia znázorňuje tento sviatok?

Ikonografické zobrazenie, ktoré sa drží príbehu apokryfného evanjelia, sa podstatne rozvíja na líniách ikony Predstavenia Pána v chráme. Scéna sa odohráva v chráme, ktorý má znaky byzantského chrámu. Vnútri dvere s tromi schodmi, na ich vrchole stojí s rukami vystretými dopredu kňaz Zachariáš, symbol starého Zákona, odetý vo veľkňazskom rúchu.

Mária je zobrazená ako malá postavou, ale oblečená tak, ako bude ako dospelá, a celé jej vystupovanie nezjavuje vystupovanie dieťaťa. Stúpa po schodoch, v ruke drží sviečku a stojí pred Zachariášom. Za ňou stoja Joachim a Anna. Vedľa nich zástup mladých dievčat so sviecou v ruke akoby pripomínal podobenstvo o desiatich pannách, ktoré s lampami v rukách vyšli v ústrety Ženíchovi. „Panny, nositeľky lámp, vykročte, aby ste si uctili vstup vždy panny. Matky, odložte všetok smútok a zúčastnite sa na sprievode, aby ste ospievali tú, ktorá sa stane Božou Matkou a privíta radosť sveta“ (večiereň).

V hornej časti je znázornený baldachýn, v ktorom sedí Panna Mária, pred baldachýnom je pevné schodisko, ktorého stupne predstavujú Máriine čnosti. Občas je vedľa baldachýnu oltár, na ktorom sú umiestnené tabule Zákona. Tu Mária prijímala pokrm z rúk žehnajúceho anjela, aby mohla rásť v poznaní božských tajomstiev, ktoré nezískala z ľudskej múdrosti, ale z moci Najvyššieho, ktorý sa zjavuje pokorným a jednoduchým. Takto spieva hymnus tohto sviatku: „Nepoškvrnená, ktorá žila v božských príbytkoch a bola živená rukou anjela, sa zjavuje ako Matka Toho, ktorý prináša svetu veľké milosrdenstvo”.

Aké posolstvo prináša toto tajomstvo pre môj život?

Chrám má v Starom zákone osobitný význam: je to miesto milosti, ktoré si vybral sám Boh a tam sa zjavuje Jahveho sláva. Ezechiel vo svojich prorockých videniach opisuje výstavbu nového a trvalého chrámu. Mária je bránou, ktorá nás uvádza do tohto nového chrámu naplneného nádherou Pána, ktorý prichádza v ústrety ľudstvu. Mária sa zároveň sama stala živou svätyňou, skutočnou „svätyňou svätých“.

Toto vysvetľuje, prečo ju liturgia definuje ako Panagiu, teda „Všesvätú“, a oslavuje ju ako Platytéru, teda tú, ktorá je širšia ako nebesia, pretože vo svojom lone nosila Krista –  Boha, ktorého nijaké miesto nemôže obsiahnuť a ohraničiť.

Aj keď v inom postavení, každý človek je povolaný stať sa Božím chrámom, ako to zdôrazňuje svätý Pavol: „Neviete, že ste Boží chrám a že vo vás prebýva Boží Duch?“ (1 Kor 3, 16).

Vstup do chrámu je teda dôležitým momentom stávania sa kresťanom: stretnutím s Bohom a vstupom do Cirkvi, do spoločenstva, aby sme boli premenení na živé chrámy živého Boha.

Zdroj: Mistagogia della vita cristiania Preložil o. Ján Krupa


Prihlasovanie na odber nových článkov čoskoro...





Pôst pred narodením Pána v rodine – 21. novembra -Vstup Bohorodičky do chrámu



Vstup Bohorodičky (21. november)

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Suggested text: Our website address is: https://www.jankrupa.sk.

Comments

Suggested text: When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

Suggested text: If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

Suggested text: If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Suggested text: Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

Suggested text: If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

Suggested text: If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

Suggested text: If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Suggested text: Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.
Save settings
Cookies settings