Pôst pred narodením Pána v rodine – 21. novembra -Vstup Bohorodičky do chrámu
Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu
Seriál Pôst pred narodením Pána v rodine.
Vstup Bohorodičky do chrámu, veľký sviatok, ktorý dnes slávime, sa opiera o príbeh, ktorý sa nachádza v diele z druhého storočia, Jakubovom Protoevanjeliu, Toto dielo rozpráva o narodení a detstve Bohorodičky a bolo vážené vtedajšími kresťanmi, ale nepovažovalo sa za kanonické Písmo, pretože jeho obsah nebol jadrom apoštolského ohlasovania alebo prvých vyznaní viery.
Modlitby a ikona tohto sviatku sa zameriavajú na dva prvky príbehu Protoevanjelia. V prvom je Mária vo veku troch rokov predstavená Bohu v jeruzalemskom chráme v sprievode, ako sa píše v texte, „dcér Hebrejov, ktoré sú nepoškvrnené“. Tam ju „prijal kňaz, pobozkal ju a požehnal“.
Po opise tejto scény Protoevanjelium pokračuje: „A Mária bola v Pánovom chráme ako holubica, ktorá je krmená, a prijímala pokrm z ruky anjela“ (8, 1). Obraz Panny Márie prijímajúcej pokrm od anjela, ktorý je často zobrazovaný na našej ikone sviatku, poukazuje na posvätné prostredie, v ktorom Mária vyrastala a ktoré ju pripravilo na jej budúcu úlohu Bohorodičky.
Druhá ikonka sa zvyčajne zobrazuje v pravom hornom rohu tejto ikony. Tam Mária sedí v najvnútornejšej svätyni chrámu, vo Svätyni svätých, a slúži jej anjel. Podľa židovského zákona do Svätyne svätých nikto nevstupoval: „Do vnútornej miestnosti vstupoval iba veľkňaz, a to len raz do roka…“ (Hebr 9, 8). Je nemysliteľné, aby tam dieťa nielenže mohlo, ale aj skutočne žilo, ako to avizuje Protoevanjelium.
Umiestnením Márie do Svätyne svätých Protoevanjelium hovorí, že cesta do Svätyne – do Božej prítomnosti – je teraz otvorená. Je to Kristus, ktorý sa vtelí do lona tej istej Márie Bohorodičky. Z tohto dôvodu bol tento príbeh a jeho slávenie prijaté Tradíciou ako potvrdenie evanjelia.
Boží ľud sa už nedostane do neba cez Jeruzalem, ale nebesá sa nám otvorili a Boží chrám, Bohorodička, sa pre nás stala cestou do neba prostredníctvom svojho porodenia dieťatka. Mária je teraz chrámom vteleného Boha, toho, pre ktorého bol jeruzalemský chrám len predobrazom.
– Kondák zhŕňa teológiu sviatku. Anjeli ohlasujú Máriu ako „nebeský svätostánok“. Svätostánok bol prenosnou svätyňou, ktorú si Hebrejci priniesli so sebou na púšť, kým nedosiahli zasľúbenú zem. Bol pretvorený do trvalejšej podoby ako chrám. Avšak ona, a nie nejaká budova, je svätyňou, kde prebýval Boh.
– Po druhé sa dozvedáme, že Mária vstúpila do chrámu a „priniesla so sebou milosť Presvätého Ducha “. Ľudia chodili do chrámu, aby sa stretli s Bohom, aby prijali jeho požehnanie. Mária namiesto toho prináša so sebou Božiu milosť. Už ako dieťa ju samotní anjeli vyhlasujú za „plnú milosti“. Tento sviatok je teda oslavou Máriinej svätosti, posvätenej od prvých dní jej života Najsvätejším Duchom, ktorý v nej prebýval.
– Ak máte v rodine deti, pomôžte im navrhnúť papierové ozdoby na stromček s dizajnom pre každý deň pôstu. Na dnešnú ozdobu môžu nakresliť alebo vystrihnúť a nalepiť chrám so slovami „Mária je chrám, ktorý uchovával Boha“. Uistite sa, že svoj ornament dokážu vysvetliť ostatným.
– Pomodlite sa kondák tohto sviatku:
Panna, najčistejší chrám nášho svätého Spasiteľa a najvzácnejšia a najjasnejšia svadobná komnata, Panna, posvätná pokladnica Božej slávy, sa dnes otvorene zjavuje v chráme Pánovom a prináša so sebou milosť Presvätého Ducha. Preto anjeli Boží spievajú: „Toto je nebeský stánok!“
Presvätá Bohorodička, zachráň nás!
Zdroj: https://royaldoors.net/wp-content/uploads/2015/11/Christmas-Fast-in-the-Home.pdf Preložil o. Peter Sahajda
Prihlasovanie na odber nových článkov čoskoro...
Pôst pred narodením Pána v rodine – Starý zákon 2: Proroci