Pôst pred narodením Pána v rodine – Nedeľa po 17. decembri Rodokmeň Krista 1.
Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu
Seriál Pôst pred narodením Pána v rodine.
Matúšovo evanjelium sa začína rodokmeňom Krista (Mt 1,1-16); je to úryvok, ktorý čítame každý rok v nedeľu pred Vianocami. Prvé slová úryvku – biblios geneseos Iisous Christos – v doslovnom preklade „kniha rodokmeňa Ježiša Krista“ – by čitateľovi pripomenuli celý záber židovských dejín tým, že pripomínajú Genezis, prvú knihu Tóry. Uvedomili by si, že Kristus bol začiatkom a zároveň vyvrcholením Božieho konania s ľudským rodom, ktoré sa začalo v Záhrade.
Matúšov rodokmeň vykresľuje Krista ako potomka Dávida cez dom Jozefa, jeho adoptívneho otca. Od čias kráľa Dávida (desiate storočie pred Kristom) si židovskí vládcovia zakladali svoju autoritu na príbuzenstve s Dávidom. Očakávaný Mesiáš bol v židovskej tradícii zobrazovaný ako „syn Dávidov“ z podobného dôvodu: aby sa ukázalo, že podobne ako Dávid, bol Bohom pomazaný za osloboditeľa Izraela.
V tomto úryvku sa Ježišov pôvod odvíja ďalšie tisícročie späť až k patriarchovi Abrahámovi, s ktorým Boh uzavrel prvú zmluvu s predkami židovského národa. Pre prvých kresťanov zobrazenie Ježiša ako Abrahámovho syna znamenalo, že je zosobnením národa, dedičom zasľúbení, ktoré Boh dal Abrahámovi a jeho potomstvu, „ktorým je Kristus“ (Gal 3, 16).
V tomto zozname otcov a synov nájdeme dve ženy – a to cudzinky. Ježiš nie je len synom Abraháma a Dávida. Je synom celého ľudstva: Je synom Židov a pohanov, mužov a žien, skutočne jedným z nás v tele.
– Mnohí ľudia v tejto krajine nepoznajú svoje korene a ani sa o ne nestarajú. Sú to individualisti, ktorí svoju identitu zakladajú na vlastných úspechoch. V tradičnejších spoločnostiach môže byť rodokmeň zdrojom hrdosti alebo zábavy, ale vždy je predmetom záujmu. Svoju identitu zakladajú na vzťahoch v rámci širšej rodiny. Ako ďaleko do minulosti môžete vystopovať svoje korene? Čo to hovorí o tom, kde hľadáte svoju identitu?
– Kristov rodokmeň je vhodne rozdelený do troch skupín po štrnástich, čo je numerologický ekvivalent „Dávida“. Pápež Benedikt XVI. nazval tento úryvok „interpretovanou históriou“: vychádza z udalostí, ktoré sa skutočne stali, ale tak, ako boli „interpretované a chápané v kontexte Božieho slova“. To nám ukazuje, ako ďaleko je naša kultúra od kultúry Palestíny prvého storočia, kde „pravdivé“ nemuselo nevyhnutne znamenať „faktické“.
– Ak máte v rodine deti, pomôžte im navrhnúť papierové ozdoby na stromček s motívom pre každý deň pôstu. Na dnešný deň môžu nakresliť, stiahnuť alebo vystrihnúť a nalepiť „rodinný strom“ pre Ježiša. Uistite sa, že svoj ornament dokážu vysvetliť ostatným.
– Skontrolujte pokrok vašej sadenice; ožívajú vaše semienka na počesť Toho, ktorý je náš Život?
– Modlite sa tieto verše z predsviatku:
Syn sa nevýslovne narodil z Otca pred všetkými vekmi. A v týchto posledných dňoch sa chcel vteliť z Panny Márie bez semena. Pozdvihnime svoje hlasy k Pánovi a povedzme: „Ty si nás pozdvihol z nášho padlého stavu. Svätý si, Kriste, Bože náš!“
Syn sa nevýslovne narodil z Otca pred všetkými vekmi. Jemu spievajme! A v týchto posledných dňoch sa chcel vteliť z Panny Márie, lebo chcel pozdvihnúť ľudský rod, ktorý padol skrze smrteľnú radu hada. (Z kánonu predsviatku)
Svätí Kristovi predkovia, prihovárajte sa za nás!
Zdroj: https://royaldoors.net/wp-content/uploads/2015/11/Christmas-Fast-in-the-Home.pdf Preložil o. Peter Sahajda
Prihlasovanie na odber nových článkov čoskoro...
Pôst pred narodením Pána v rodine – Nasledujúci deň – Rodokmeň Krista 2.Pôst pred narodením Pána v rodine – 17. december – Traja mladí muži v peci