Kristus – naša Pascha III.: Kresťanské chápanie ekonomiky (975 – 982)
Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu
Práca a povolanie
975 Pán stvoril muža a ženu na svoj obraz a pozval ich pracovať na zemi (porov. Gn 2, 5 – 6. 15). Práca sa stáva požehnaním, ak je formou spolupráce s Pánom, ako aj účasťou na jeho pláne pre svet a ľudstvo. Takouto prácou sa podporuje naša podoba Bohu. Adamovým pádom sa práca stala „námahou“ (porov. Gn 3, 17). Avšak v Kristovi práca zjednotená s modlitbou premieňa svet a posväcuje jednotlivcov.
976 Metropolita Andrej napísal:
Práca podľa kresťanského učenia prináša človeku česť, pretože poskytuje prostriedky na čestné živobytie. Práca neponižuje človeka. Práca človeka je súčasťou jeho života, a nie tovarom, ktorého hodnota stúpa alebo klesá v závislosti od dopytu. Vykorisťovanie ľudskej práce je neľudské a odporný zločin a zadržiavanie oprávnenej mzdy robotníka je hriech, ktorý volá do neba po pomste.[1]
977 Zadržiavanie mzdy robotníkovi je ťažký hriech a urážka Boha, keďže robotník pri svojej profesionálnej činnosti vystupuje ako Boží spolupracovník a spolusprávca pozemských dobier.
Preto si spravodlivosť vyžaduje, aby mzda trochu presahovala minimálnu sumu, ktorá je potrebná pre život. Nižšia mzda bude určite nespravodlivá a dokonca aj v prípade dobrovoľnej dohody o akceptácii nižšej mzdy pre tlak finančnej tiesne zamestnávateľa je zamestnávateľ povinný poskytnúť kompenzáciu v súlade s príslušnou úrovňou.[2]
978 Svojou profesiou človek uskutočňuje svoje osobné životné poslanie v súlade so svojimi talentmi, schopnosťami a odbornou prípravou. Každá profesia ako podoba služby Bohu a vlasti je hodná úcty. Preto je povinnosťou spoločnosti zaistiť právo každého občana pracovať a dostávať spravodlivú odmenu.
979 Metropolita Andrej Šeptický vo svojom pastierskom liste Kresťanská práca apeluje:
Buďte pracovití, skromní, striedmi; nepremárnite svoju prácu. Ale predovšetkým sa držte svojho pozemku; nepúšťajte ho z rúk. Vyvarujte sa lenivosti, nech je vaše spoločenské postavenie akékoľvek; lenivosť je choroba, mrhanie vaším majetkom. Veď aj čas na prácu je dar od Boha – vzácny dar. Využívaním svojho času môžete prácu premeniť na bohatstvo, zatiaľ čo mrhaním času v nečinnosti si môžete privodiť vlastnú skazu.[3]
Globalizácia
980 Súčasný fenomén globalizácie sa vyznačuje predovšetkým vytváraním globálnej kultúry, ktorá vedie k formovaniu globálnej občianskej spoločnosti. Môže byť pozitívna, ak sa darí kombinovať rozmanitosť existujúcich kultúr tak, že jedna kultúra obohacuje ostatné kultúry a zároveň si uchováva svoju vlastnú identitu. Vytváranie globálnej kultúry zároveň prináša riziko redukovania všetkých kultúr na jednu masovú kultúru, ktorá je zameraná na konzumnú spoločnosť.
981 Ďalším prvkom globalizácie je vytvorenie globálnej ekonomiky, pomocou ktorej by bolo možné vyriešiť také globálne ľudské problémy, ako sú chudoba, hlad, sociálna nespravodlivosť a negramotnosť, ako aj otázky životného prostredia a prírodných zdrojov. Pri vytváraní globálnej ekonomiky zároveň existuje riziko, že jednotlivé štáty môžu stratiť časť svojej politicko-ekonomickej suverenity. V dôsledku toho sa výrazne zníži vplyv národných vlád na ekonomiky ich vlastných krajín.
982 Globalizácia by sa mohla stať skutočným znamením čias pre Cirkev v súčasnom svete a mohla by otvoriť nové možnosti pre evanjelizáciu národov. Cirkev so svojou skúsenosťou jednoty v rozmanitosti môže inšpirovať národy sveta žiť vo vzájomnom porozumení. Hlásanie evanjelia prinesie povedomiu o svetovom spoločenstve presvedčenie, že medzi morálkou a produkciou alebo medzi solidaritou a súťažou neexistuje rozpor, ale naopak, že sú navzájom prepojené. Vo víre globalizačných procesov je živá prítomnosť Kristovej cirkvi schopná premieňať konflikt na spoluprácu, stret civilizácií na vzájomné obohacovanie a strach z neznesiteľného zotročenia na slobodu Božích detí.
Zdroj: Christ – our Pascha. Preložil o. Ján Krupra. Verzia z 24. februára 2025
[1] Metropolita Andrej Šeptický, Пастирське послання до духовенства О квестії соціальній [Pastiersky list kňazom O sociálnej otázke] (21. máj 1904).
[2] Metropolita Andrej Šeptický, Пастирське послання до духовенства О квестії соціальній [Pastiersky list kňazom O sociálnej otázke] (21. máj 1904).
[3] Metropolita Andrej Šeptický, Пастирське послання до вірних Християнська робота [Pastiersky list veriacim O kresťanskej práci].
Prihlasovanie na odber nových článkov čoskoro...
Kristus – naša Pascha III.: Kresťanská hodnota odpočinku (983 – 985)Kristus – naša Pascha III.: Kresťanské chápanie štátu (954 – 974)