Štvrtá nedeľa po Pasche: O porazenom
Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu
Ochrnutie bolo a stále je strašným ochorením. Redukuje človeka na závislého od niekoho iného.
Jasným príkladom je ochrnutý z dnešného evanjelia. Nemá nikoho, kto by ho spustil do vody, keď Pánov anjel zostúpi, aby ju rozvíril.
Je teda predurčený zostať navždy na tomto mieste v tomto stave. Lebo vždy sa niekto ponorí skôr než on, niekto, kto to zjavne dokáže sám, niekto, kto nie je tak závažne chorý ako on.
Nuž áno, pretože choroby z nás robia sebcov! Vo svojej bolesti si myslíme, že nikto netrpí viac než my, ale keď sa pozrieme okolo seba, zistíme, že utrpenia druhých sú pravdepodobne vždy horšie.
A čo je väčším utrpením než to, keď máme spasenie (uzdravenie) na dosah ruky a nemôžeme ho uchopiť?
Urobme krok späť
V prvom verši evanjelista Ján hovorí o židovskom sviatku v Jeruzaleme. Exegéti zistili, že určite ide o Sviatok stánkov v sobotu, na ktorý sa Židia museli odobrať do Jeruzalema, a to isté robí aj sám Ježiš, ktorý dodržiava Zákon.
Pri archeologických vykopávkach sa zistilo, že existoval bazén vyhĺbený do zeme a obklopený piatimi stĺporadiami, a že podľa vtedajších predstáv mal liečivé účinky.
Spolu s mnohými chorými sa tam nachádza aj ochrnutý, ktorého sa Ježiš spýta: „Chceš ozdravieť?“
Na prvý pohľad sa to môže zdať nadbytočné. Samozrejme, že ochrnutý chce ozdravieť!
Kľúč k dialógu medzi týmito dvoma však spočíva vo vôli: Pán nemôže urobiť nič, ak to my nechceme; Pán je verný slobode, ktorú nám udelil.
Ježiš zistí, že ochrnutý je chorý už 38 rokov. Vzhľadom na to, že dĺžka života bola veľmi nízka (v päťdesiatke bol človek už starcom), je potrebné zohľadniť dve skutočnosti: buď sa ochrnutý s týmto stavom narodil, alebo je už v pokročilom veku. Faktom zostáva, že je chorý celý život.
Ježišova otázka nie je správne zodpovedaná: ochrnutý nepovie áno, ale rozpráva o svojej neschopnosti prijať zázrak.
Všimnime si Ježišovu odpoveď
V gréčtine je použité sloveso egeiro, ktoré možno preložiť nielen ako „vstaň“, ale aj ako „prebuď sa“. Sloveso egeiro sa používa aj pre Vzkriesenie.
Pán teda ochrnutému prikáže, aby sa prebudil z ilúzie, že uzdravenie prichádza z bazéna, a tým ho sústredí na svoju osobu: Prebuď sa, spásou som ja!
Skutok viery, ktorý ochrnutý vykoná, ho zachráni, a teda môže vziať svoje lôžko a odísť preč na počudovanie prizerajúcich sa.
Tu je však kameň úrazu: v ten deň bola sobota a podľa predpisov Zákona sa nesmelo pracovať, dokonca ani vziať lôžko na plecia. Ale niekdajší ochrnutý akoby znechutene odpovie: Ten, ktorý ma uzdravil, povedal, aby som to urobil!
Bývalý ochrnutý pochopil, že tento božský čin je nadradený Zákonu, pretože ho prebudil a dal mu nový život.
Vyšetrujúci sa ho pýtajú na totožnosť liečiteľa, ktorá uzdravenému nebola odhalená. Všimnite si, že ochrnutý nezanechá lôžko, čo je jasným znakom toho, že sa drží počutých slov.
Ježišova úloha sa ešte neskončila: uvidí ho znova, tentoraz v chráme, a pripomenie mu, že k uzdraveniu došlo vďaka jeho voľbe, v ktorej musí vytrvať, má teda nehrešiť a telom aj dušou priľnúť k Spasiteľovi.
Aktualizácia úryvku
Postava ochrnutého, ktorá sa nám dnes predkladá na uvažovanie, sa na prvý pohľad vzťahuje na telesnú nevoľnosť. Bohužiaľ sme si zvykli myslieť, že existujú len fyzické nevoľnosti. V skutočnosti by sme mali brať do úvahy aj duchovné nevoľnosti a rovnako aj duchovné ochrnutia.
Čoraz častejšie sa nám stáva, že duchovnú potrebu odsúvame na vedľajšiu koľaj a uprednostňujeme čokoľvek iné. Určite sa každému stalo, že „vynechal“ nedeľnú liturgiu a nahradil ju akoukoľvek zámienkou (nedeľa na horách, obed s priateľmi, sobotňajšie večery) bez toho, aby si uvedomil, že v dlhodobom horizonte to oslabuje ducha.
A tu je Pán Ježiš pripravený zavolať nás späť: „Prebuď sa!“ Vezmi svoje lôžko (t. j. seba, svoju osobu) a kráčaj, vráť sa na správnu cestu.
Dnešná výzva je taká, aby sme sa duchovne neuspávali, aby sme neupadli do hlbokého spánku, ktorý nás vzďaľuje od Boha, a potom si na neho spomenuli až vtedy, keď nás nemá kto postrčiť do vody bazéna.
Je potrebné byť pripravený, aby človek nebol obvinený, že v sobotu nosí lôžko.
Zdroj: http://www.eparchialungro.it/2022/05/02/foglietto-domenicale-8-maggio-2022/
Z taliančiny preložil o. Ján Krupa
Publikované v denníku Postoj
Prihlasovanie na odber nových článkov čoskoro...
Polovica Päťdesiatnice: Ty vyučuješ v chráme slovo pravdy!Tretia nedeľa po Pasche – O myronosičkách