Nedeľa 5. týždňa po Päťdesiatnici / Keď Kristovi prichádzajú v ústrety posadnutí
Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu
Dnešná perikopa (Mt 8, 28 – 9, 1) nám predstavuje Ježiša, ktorý sa preplaví cez Tiberiadské jazero a dôjde do krajiny takzvaných Gadarčanov alebo Gerasančanov (podľa pomenovania hlavného mesta Gerasa).
Z opusteného územia okolo mesta mu prichádzajú v ústrety dvaja posadnutí ľudia, ktorí našli útočisko v hroboch, čo je znak príslušnosti k temnote, k zlu, a teda k smrti, a vyzerali tak zle, že ľudia sa vyhýbali chodeniu tou cestou a tak už nikto nechodil na cintorín.
Treba si všimnúť, že práve posadnutí utekajú smerom k Ježišovi a stretnú sa s ním, pretože už pri pohľade na neho sa diabol cíti znepokojený, už samotná prítomnosť Mesiáša rozrušuje nečistých duchov, pretože ničí ich plány, ktorých konečným cieľom je zničiť človeka.
Otázkou „Prišiel si sem predčasne nás mučiť?“ zlý duch odhaľuje spásonosnú ekonómiu vteleného Boha. V pamäti diabla stále znejú slová vyrozprávané knihou Genezis, v ktorej sa rozpráva o vyhnaní z raja a Boh predpovedá porážku zla prostredníctvom nepriateľstva ustanoveného medzi hada a ženu, jeho potomstvo a jej potomstvo.
Otcovia múdro identifikujú v Márii novú Evu, ktorá pätou rozdrví hlavu hada a svojím potomstvom porazí zlo. Čas (kairòs) sa teda naplnil, prisľúbenie Mesiáša je hrozbou pre hada.
Ježiš zostáva v tichu, v tichu toho, ktorý vie, o čom sa hovorí. Žiadosťou zlých duchov je vojsť do stáda svíň; ošípaná sa považovala za nečisté zviera, praktizujúcim židom bolo zakázané chovať ošípané, preto tam žili pohania alebo aspoň nepraktizujúci židia. Ježiš je zničením zla a zlí duchovia to veľmi dobre vedia, ich čas vypršal, trasú sa a boja. Vtedy im Pán vyhovie, pošle ich do stáda svíň, ktoré sa potom vrhne z útesu, čím sa zdôrazňuje ničivá vôľa diabla; ani svine nevydržia pôsobenie zlého ducha a uprednostnia zomrieť.
Človek, ktorý dostal intelekt, je schopný odolávať démonickému pôsobeniu oveľa viac než iné bytosti, pretože je stvorený na to, aby bol zbožštený a nie zničený. Zlí duchovia sa pokúšajú oklamať Krista, ale sami sa dobehnú, prestávajú byť, ak sa odstráni subjekt pôsobenia: zlo nemá schopnosť, ak nemá telo, ktorým by mohlo manipulovať.
Možno si dobre predstaviť strach pastierov, ktorí prišli o svoj jediný zdroj obživy: hrnú sa do mesta, aby porozprávali o tom všetkom. Na jednej strane sú ospravedlniteľní, pretože prišli o svoj majetok, na druhej strane sú príkladom nepochopenia nadradenosti človeka nad stvorením, nadradenosti človeka nad zvieratami, ktorú sa Ježiš týmto gestom snaží zdôrazniť.
Aktualizácia úryvku
Dnešné evanjelium, skôr než nám pripomenie, čo Ježiš zmôže proti zlu, nám chce predovšetkým pripomenúť, že zlo existuje! Prvým víťazstvom zla je presvedčiť nás, že všetky naše problémy sú len záležitosťou myšlienok, chýb alebo zranení. Zlo existuje a pracuje proti nám.
Čím skôr to prijmeme, tým skôr dovolíme Kristovi, aby s tým bojoval v nás a za nás. V dnešnom príbehu sa to prejavuje ako prekážka, ktorá blokuje cestu: často máme v živote tendenciu vidieť cesty ako zablokované a blokujeme sa tým, že hodnotíme ako väčšiu, než sme my sami, prekážku, pred ktorou sme bezmocní.
Vtedy si musíme pripomenúť, že Kristus môže vyčistiť každú cestu a môže premeniť únavu z prekážky na niečo užitočné, čo prispieva k nášmu dobru. Zlo nám môže zatarasiť cestu, ale nemôže zastaviť našu cestu: Božia láska, ktorá k nám prichádza skrze Krista, nám pomáha premeniť každé pokušenie na príležitosť, každú prekážku na novú príležitosť. Kristus nás nielen oslobodzuje od zla, ale oslobodzuje nás aj napriek zlu.
Zdroj: http://www.eparchialungro.it/wp-content/uploads/sites/2/2022/05/10-luglio-2022.pdf
Z taliančiny preložil o. Ján Krupa
Publikované v konzervatívnom denníku Postoj
Zdroj obrázka: https://orthochristian.com/74998.html
Prihlasovanie na odber nových článkov čoskoro...
Svätí Cyril a Metod, apoštoli Slovanov a spolupatróni EurópyApoštolské kniežatá boli odlišné svojimi životmi, ale podobné vernosťou Kristovi