Svätý Lukáš Evanjelista (18. október)
Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu
Po sviatku Povýšenia svätého Kríža (14. september) začíname cyklus svätého Lukáša. Výbery z jeho evanjelia sa majú čítať každý deň pri svätej liturgii. Približne o mesiac neskôr, 18. októbra, slávime pamiatku samotného svätého Lukáša.
Okrem niekoľkých informácií zo Svätého písma vieme o svätom Lukášovi len málo, hoci je autorom podstatnej časti Nového zákona. Okrem evanjelia svätý Lukáš zostavil Skutky apoštolov ako druhú časť príbehu o Kristovi a ranej Cirkvi (porov. Sk 1, 1). Niektorí komentátori sa domnievajú, že svätý Lukáš sa podieľal aj na napísaní Listu Hebrejom.
Lukáš bol spoločníkom svätého Pavla pravdepodobne od jeho pobytu v Troade na pobreží Malej Ázie. Práve tu začína svätý Lukáš hovoriť o Pavlovi a jeho spoločníkoch ako o „my“ (Sk 16, 10). Lukáš sa spomína ako Pavlov spoločník v dvoch listoch, Kolosanom a Filemonovi, ktoré boli napísané ku koncu Pavlovho života. Keď sa svätý Pavol obrátil na cisára, svätý Lukáš ho sprevádzal z Cézarey do Ríma (porov. Sk 28, 16). Ku koncu Pavlovho života sa zdá, že Lukáš bol jeho jediným spoločníkom (porov. 2 Tim 4, 11).
Lukáš a Antiochia
Starovekí autori hovoria o Antiochii ako o Lukášovom rodisku (Euzébiove Cirkevné dejiny III a Otázky evanjelia IV), zatiaľ čo svätý Pavol hovorí, že Lukáš bol lekárom (Kol 4, 14). Zdá sa, že Lukáš nebol Žid. V tej istej pasáži sa ako Židia spomínajú iní, ale nie Lukáš. „Pozdravuje vás môj spoluväzeň Aristarchus aj Barnabášov bratanec Marek – už ste o ňom dostali pokyny; prijmite ho, ak príde k vám, i Jezus, ktorý sa volá Justus. Oni sú z obriezky jediní spolupracovníci na Božom kráľovstve, ktorí mi boli na potechu“ (Kol 4, 10 – 11).
Ako rodák z Antiochie bol Lukáš pravdepodobne Grék, ale mohol byť jedným z mnohých gréckych prozelytov na judaizmus v meste, ktoré malo aj významnú židovskú populáciu. V prvom storočí nášho letopočtu boli prozelyti judaizmu spravidla pohania (Gréci a Rimania), ktorí uverili v jedného Boha, uctievali ho v synagóge a dodržiavali židovskú morálku. Neakceptovali obriezku ani nedodržiavali obradné zákony. Mnohí z nich prijali Ježiša ako Krista.
Videl svätý Lukáš Ježiša Krista?
Jedna z tradícií, prvýkrát spomenutá v Epifániovom Panarióne, hovorí, že svätý Lukáš bol jedným zo Sedemdesiatich, čiže z druhého kruhu učeníkov, ktorých povolal Kristus. V komentároch sa často spomína ako nemenovaný Kleofášov spoločník, ktorý sa stretol so zmŕtvychvstalým Kristom na ceste do Emauz. Táto myšlienka sa dokonca nachádza v našom Menologione, čiže liturgickej knihe obsahujúcej bohoslužbu na jeho sviatok.
Iní však tvrdia, že neexistujú dôkazy o tom, že Lukáš, vzdelaný Grék z Antiochie, bol počas Kristovej služby v Galilei alebo v Judsku, hoci to nemožno vylúčiť. V prvých veršoch evanjelia Lukáš opisuje, že všetko dôkladne preskúmal, a preto toto rozprávanie napísal pre Teofila. To mnohým naznačuje, že Lukáš nezaznamenával dojmy z prvej ruky, ale zostavoval spomienky iných.
Možno liturgické označenie Lukáša ako apoštola a jedného zo Sedemdesiatich pripomína nazývanie svätého Pavla ako jedného z Dvanástich. „Dvanásti“ a „Sedemdesiati“ sa v ranej Cirkvi chápali skôr ako označenie úradu než ako historické odkazy.
Lukáš ako ikonopisec
V šiestom storočí Teodor, lektor v Hagii Sofii v Konštantínopole, zostavil dejiny z rôznych zdrojov. Opisuje v nich obraz Bohorodičky, ktorý našla cisárovná Eudoxia v Jeruzaleme a poslala ho do Konštantínopola. To mohlo viesť k presvedčeniu, ktoré bolo prvýkrát zaznamenané v 9. storočí, že svätý Lukáš namaľoval prvú ikonu Bohorodičky. Pripisovala sa mu ikona Hodigitria (tá, ktorá ukazuje cestu), ktorá bola v hlavnom meste cenená až do jej straty počas osmanskej invázie.
Dlho bola za ikonu svätého Lukáša považovaná byzantská ikona Bohorodičky uctievaná v Ríme, ale ukázalo sa, že nie je staršieho pôvodu ako z piateho storočia. Nazýva sa „Salus Populi Romani“ (spása rímskeho ľudu), je uložená v Bazilike Panny Márie Väčšej a často ju navštevovali pápeži Benedikt XVI. a František.
Smrť svätého Lukáša
Po mučeníckej smrti svätého Pavla vieme o svätom Lukášovi len málo. Hovorí sa, že sa vrátil do Malej Ázie a kázal v tamojších cirkvách, v Grécku a na Balkáne. Podľa pomerne ranej tradície zomrel v Boetii, kraji v strednom Grécku, a bol pochovaný v Tébach, jeho hlavnom meste. Po založení Konštantínopola, keď do hlavného mesta priniesli mnohé známe relikvie, bolo telo svätého Lukáša prevezené do Konštantínopolu počas vlády cisára Konštancia, syna Konštantína Veľkého.
Niekedy pred rokom 1187 – okolnosti nie sú známe – bolo Lukášovo telo prenesené do Padovy v Taliansku a uložené v padovskom Kostole svätej Justíny, kde sa nachádza dodnes. V roku 1992 pravoslávny metropolita Téb požiadal o časť relikvií rímskokatolíckeho biskupa Padovy. Na domnelom tele a lebke svätého Lukáša, ktorá je uložená v Katedrále svätého Víta v Prahe, sa vykonalo datovanie uhlíkovou metódou (Carbon-14) a ďalšie testy. Ukázalo sa, že lebka a telo patria jedinému človeku zo Sýrie, ktorý zomrel niekedy po roku 72. Padovský biskup poslal do Téb rebro najbližšie srdcu, ktoré bolo potom znovu pochované v pôvodnom hrobe svätého Lukáša.
V decembri 1997 začala hrobka vylučovať myro a odvtedy je vnútro hrobky voňavé.
Chvála na svätého Lukáša
Ako ťa mám nazvať, božsky inšpirovaný apoštol Lukáš? Rieka, ktorá k nám prúdi z raja? Archa zmluvy, ktorú ustanovil Kristus? Hviezda, ktorá vyžaruje najvyššie Svetlo? Žiarenie ožarujúce Božiu Cirkev? Stôl s chlebom života a božský kalich? Prihováraj sa za spásu našich duší.
Ako ťa mám nazvať, slávny apoštol Lukáš? Pozorný lekár, ktorý lieči duše a telá pokladmi nebeských milostí? Spolupracovník a spoločník na Pavlových cestách? Pisateľ Skutkov apoštolov, svätý Lukáš? Existuje mnoho mien pre tvoje mnohé vlastnosti. Prihováraj sa za spásu našich duší.
Ako ťa mám nazvať, božský kazateľ Lukáš? Učeník, ktorý nám zvestoval blahozvesť o Kristovi? Lekár, vďaka ktorému sa naše duše uzdravujú zo svojich vášní? Žiarivé svetlo, ktoré vyžaruje najvyššie Svetlo? Pevný základ viery, ktorý kvôli nám napísal správu o všesvätom evanjeliu? Prihováraj za spásu našich duší.
Svätý apoštol Krista, ktorého božské učenie rozprávaš, základný kameň Cirkvi: skutočne si svojím kázaním odvrátil od priepasti záhuby srdcia zatemnené nevedomosťou. Zachránil si ich pred násilím rozbúrených vĺn, ty, ktorý si bol spoločníkom i napodobňovateľom Pavla, nádoby vyvolenia. Obdivuhodný Lukáš, prosíme ťa, klenot Antiochijcov: prihováraj sa u Spasiteľa, nášho Boha, za veriacich, ktorí slávia tvoju svätú pamiatku. (Stichiry na večierni)
Zdroj: https://melkite.org/faith/sunday-scriptures/st-luke-the-evangelist-october-18 Z angličtiny preložil o. Ján Krupa.
Zdroj obrázka: https://orthodoxmonasteryicons.com/products/luke-the-apostle-and-evangelist-icon
Prihlasovanie na odber nových článkov čoskoro...
Svätý apoštol Jakub, podľa tela Pánov brat (23. október)Svätý apoštol a evanjelista Lukáš (18. október)