Nedeľa 8. týždňa po Päťdesiatnici: Pamiatka svätých otcov šiestich ekumenických koncilov

Každoročne v tri nedele byzantské cirkvi slávia pamiatku otcov siedmich veľkých koncilov prvého tisícročia. Prvý ekumenický koncil (Nicea I.) sa pripomína v nedeľu po sviatku Nanebovstúpenia Pána a siedmy ekumenický koncil (Nicea II.) v nedeľu, ktorá je najbližšie k 11. októbru. Prvých šesť ekumenických koncilov sa pripomína spoločne v nedeľu po 13. júli, sviatok štvrtého ekumenického koncilu (Chalcedón).

Mnohé kresťanské cirkvi v Amerike založil pastor, ktorý mal Bibliu, mikrofón a presvedčenie, že Boh chce, aby kázal. Zhromaždil teda niekoľko stúpencov (často vlastných príbuzných), prenajal si priestory a naplánoval bohoslužby. Američania v tom nevidia nič nezvyčajné – veď sloboda prejavu a individuálna iniciatíva sú charakteristickými znakmi amerického spôsobu života. Prečo nie v Cirkvi?

Historické cirkvi (prvých storočí) to videli inak. Mnohé z týchto cirkví v skutočnosti založil jeden z apoštolov alebo ich spolupracovníci. Zdôrazňovali, že Cirkev je Kristovo telo, organická jednota Hlavy a údov. Podobne ako svätý Pavol, aj tieto cirkvi považovali jednotu za hlavný znak Cirkvi a dôležitou súčasťou ich poslania bolo usilovať sa „zachovať jednotu ducha vo zväzku pokoja“ (Efezanom 4, 3 – 6).

Napriek tomu sa v Cirkvi v prvých storočiach objavilo množstvo učiteľov s konkurenčnými doktrínami. Keď ich vedúci miestnej cirkvi neprijali, títo učitelia alebo ich nasledovníci často vytvorili vlastné konkurenčné skupiny. Na niektorých miestach sa tieto skupiny stali populárnejšie než historická Cirkev. Napríklad ariáni boli významní v Konštantínopole počas väčšiny štvrtého storočia a na väčšine Západu počas piateho storočia.

Dôležitosť koncilov

Koncil – či už miestny, regionálny alebo ekumenický – odráža základné chápanie Cirkvi na kresťanskom Východe. Cirkev je „spoločenstvo vo Svätom Duchu“, spoločenstvo naplnené životodarnou prítomnosťou Božieho Ducha. Koncily odrážajú tento obraz Cirkvi ako spoločenstva. Koncil je skutočným obrazom Cirkvi, keď je preniknutý milosťou Svätého Ducha a závislý od nej.

Koncily fungujú na všetkých úrovniach cirkevného života na Východe. V miestnej cirkvi, eparchii, je primárnym koncilom presbyterát, ktorý má účasť na sviatostnej službe biskupa. Rady cirkevných obcí, v ktorých sú zapojení aj diakoni a laici, spravujú časné záležitosti eparchie a jej farností. Širšie synody riadia život patriarchátov alebo metropólií. S etablovaním kresťanstva ako dominantnej viery v Rímskej ríši bol vytvorený ekumenický koncil.

Problém Chalcedónskeho koncilu

Podobne ako iné koncily, aj Chalcedónsky koncil sa zaoberal teologickými i politickými otázkami. Hlavnou teologickou otázkou bolo, ako vyjadriť tajomstvo Kristovho vtelenia tvárou v tvár monofyzitizmu, ktorý učil Eutyches, vplyvný kňaz v Konštantínopole a žiak svätého Cyrila Alexandrijského. Na svojom druhom zasadaní koncil prijal koncept „dve prirodzenosti v jednej osobe“, ktorý použil pápež svätý Lev Veľký v liste konštantínopolskému arcibiskupovi Flaviánovi. Keď bol list prečítaný biskupom, tí odpovedali: „Toto je viera otcov! Toto je viera apoštolov! Tak veríme všetci! Tak veria ortodoxní! Anatéma tomu, kto takto neverí! Takto prehovoril Peter prostredníctvom Leva!“ Levovo vyjadrenie sa od tej doby používa v gréckej i latinskej cirkvi. Žiaľ, tento výraz bol opakom výrazu, ktorý o generáciu skôr použil svätý Cyril Alexandrijský, keď opisoval „jedinú prirodzenosť vteleného Slova“.

Teologický problém bol však ešte zložitejší z politického hľadiska. Prvý nicejský koncil rozhodol, že poprednými miestnymi cirkvami v ríši budú Rím, Alexandria a Antiochia. Na Chalcedónskom koncile vyše 500 prítomných biskupov pripomenulo, že „otcovia [na predchádzajúcom koncile v Konštantínopole] právom priznali výsady stolici staršieho Ríma, keďže je to cisárske mesto; a poháňaní tým istým zámerom 150 najzbožnejších biskupov pridelilo rovnaké výsady najsvätejšej stolici Nového Ríma, rozumne súdiac, že mesto, ktoré je poctené cisárskou mocou a senátom a požíva výsady rovnajúce sa staršiemu cisárskemu Rímu, by malo byť aj v cirkevných záležitostiach povýšené na jeho úroveň a zaujať druhé miesto po ňom.“ A tak Konštantínopol (Nový Rím) získal druhé miesto v hierarchii, ktoré predtým patrilo Alexandrii.

Rímsky pápež svätý Lev Veľký najskôr namietal proti tejto úprave, pretože bola v rozpore s kánonmi Nicey I., ale neskôr ustúpil a táto úprava sa stala zákonom v ríši. Najdôležitejšími miestnymi cirkvami v ríši sa stali cirkvi v Ríme, Konštantínopole, Alexandrii, Antiochii a – pretože to bolo miesto Pánovej smrti a zmŕtvychvstania – v Jeruzaleme. Táto skupina piatich stolíc bude známa ako pentarchia a ich poradie je v byzantských cirkvách uznávané dodnes.

Nielenže sa rímska teologická terminológia považovala za presnejšiu než alexandrijská, ale aj byzantskej stolici bola daná prednosť pred alexandrijskou stolicou. Alexandrijskí biskupi najprv otáľali a nakoniec odmietli akceptovať dekréty tohto koncilu a egyptská cirkev sa rozštiepila na chalcedónsku a nechalcedónsku časť. Tí, ktorí akceptovali chalcedónsky koncil, boli nazývaní „melkiti“ alebo rojalisti; tí, ktorí ho neakceptovali, boli nazývaní „kopti“, t. j. praví Egypťania.

Ku Koptom sa neskôr pridali Arméni a mnohí sýrsky hovoriaci príslušníci Antiochijského patriarchátu. Spolu s ich dcérskymi cirkvami v Etiópii a Indii sú dnes nechalcedónske cirkvi známe ako „orientálne ortodoxné cirkvi“.

Nová kapitola

Tieto rozštiepania sa ešte viac utužili počas tisícročnej vlády islamu na Blízkom východe. Každá kresťanská skupina – melchitská, nestoriánska a nechalcedónska – bola potvrdená ako samostatný millet (národ) s vlastnými zákonmi, čo zabezpečilo, že kresťania zostali nejednotní.

Až po zániku Osmanskej ríše po prvej svetovej vojne sa tieto cirkvi pustili do nového spôsobu interakcie. V roku 1988 Koptská ortodoxná a Katolícka cirkev vydali Súhlasné vyhlásenie o Vtelení. Uvádza sa v ňom: „Veríme, že náš Pán, Boh a Spasiteľ Ježiš Kristus, vtelený božský Logos, je dokonalý vo svojom božstve a dokonalý vo svojom človečenstve. Svoje človečenstvo zjednotil so svojím božstvom bez zmiešania, zmeny a zámeny. Jeho božstvo nebolo oddelené od jeho človečenstva ani na okamih či mihnutie oka.“

V roku 1990 nasledovalo Súhlasné vyhlásenie medzi orientálnymi ortodoxnými a východnými pravoslávnymi cirkvami. „[Chalcedónski] Pravoslávni súhlasia s tým, že orientálni ortodoxní budú naďalej zachovávať svoju tradičnú cyrilskú terminológiu ‚jednej prirodzenosti vteleného Loga‘, keďže uznávajú dvojitú podstatu Loga, ktorú Eutyches popieral. Túto terminológiu používajú aj pravoslávni. Orientálni ortodoxní súhlasia s tým, že pravoslávni sú oprávnení používať formuláciu o dvoch prirodzenostiach, keďže uznávajú, že rozdiel je ‚len v myslení‘.“

Nakoniec, viac ako 1500 rokov po Chalcedónskom koncile, latinská, grécka a orientálna cirkev uznali svoju spoločnú vieru v Kristovo dokonalé človečenstvo i božstvo, napriek rozdielnej terminológii, ktorú používajú na jej vyjadrenie.

Zdroj: https://melkite.org/faith/first-six-ecumenical-councils Preložil o. Ján Krupa.


Odber nových článkov






Nedeľa 9. týždňa po Päťdesiatnici: Kto je schopný kráčať po mori?



Nedeľa 7. týždňa po Päťdesiatnici: Skrytý Mesiáš

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Suggested text: Our website address is: https://www.jankrupa.sk.

Comments

Suggested text: When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

Suggested text: If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

Suggested text: If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Suggested text: Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

Suggested text: If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

Suggested text: If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

Suggested text: If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Suggested text: Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.
Save settings
Cookies settings