Pôst pred narodením Pána v rodine – 25. decembra – Narodenie nášho Pána, Boha a Spasiteľa Ježiša Krista
Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu
Seriál Pôst pred narodením Pána v rodine.
Naša prirodzenosť bola premenená v Kristovi… naša prirodzenosť sa premieňa v Kristovi… naša prirodzenosť bude premenená v Kristovi. Na prvý pohľad sa to môže zdať ako gramatické cvičenie o slovesách. V skutočnosti je to zhrnutie teológie: skúmanie veľkosti tajomstva, ktorým je Kristus v nás.
Pri slávení Vianoc sa najčastejšie zameriavame na Matúšovo a Lukášovo evanjeliové rozprávanie. Hovoria o ceste do Betlehema, anjeloch a pastieroch, mágoch a hviezde. Ale už od prvých dní Cirkvi veriaci vnímali Kristovo narodenie, ktoré akoby obsahovalo celý Kristov život a smrť ako semienko. Jeho prijatie našej ľudskej prirodzenosti nevyhnutne zahŕňa aj prijatie kríža a smrti a obnovu ľudstva jeho zmŕtvychvstaním. Rovnako naše rozhodnutie mať deti musí zahŕňať rozhodnutie prijať hrozné dvojičky, traumatické tínedžerstvo a všetko, čo nasleduje.
Pre mnohých veriacich ľudí sa svätá vec po styku s niečím profánnym stáva poškvrnenou. Tento princíp sa vyskytuje v judaizme a islame a vysvetľuje časté rituálne umývanie a podobné praktiky v týchto náboženstvách. Posolstvo evanjelia však hovorí, že keď sa svätý, Boží Syn, dostane do kontaktu s niečím profánnym, je to práve profánna vec, ktorá sa zmení. Kontaktom so svätým sa posväcuje. Boh nie je poškvrnený svojím padlým stvorením; jeho stvorenie sa premieňa, keď doň vstúpi v Kristovi. Ako to opisuje svätý Gregor z Nyssy: „Slovo sa tým, že prijalo telo, zmiešalo s ľudstvom a prijalo do seba našu prirodzenosť, aby sa človek týmto zmiešaním s Bohom zbožštil: vec našej prirodzenosti bola úplne posvätená Kristom, prvotinou stvorenia“ (Proti Appolonariovi, 2).
Naša spoločnosť a súčasná kultúra vo všeobecnosti je oddaná hodnote a slobode jednotlivca. Uznávame, že každý človek má hodnotu sám o sebe, a to je dobré. Dôraz na individualizmus však nevyhnutne vedie k oddeľovaniu ľudí od seba navzájom. V najhoršom prípade sa ľudia odcudzujú spoločnosti, Bohu a jeden druhému. A kresťanom môže byť ťažké vidieť komunitný rozmer vtelenia: že celé ľudské pokolenie je nenávratne zmenené, pretože doň prišiel Boží Syn.
– Prvý verš vianočného kánonu od svätého Kozmu z Maiumy („ Kristus sa rodí!“ – „Oslavujte ho“ Christos raždajetsja! – Slavite jeho) sa v našej cirkvi používa ako vianočný pozdrav. Naučte sa ho aj v inom jazyku, ktorý používajú členovia vašej farnosti.
– Ak sú vo vašej rodine deti, uistite sa, že poznajú vianočný pozdrav. Jedným zo spôsobov je variácia hry „Šimon hovorí“. Ak ho zanedbajú povedať (napr. povedia „Podaj zemiaky“ bez toho, aby povedali „Kristus sa rodí – podaj zemiaky.“), budú ignorované.
– Pomodlite sa tieto verše z vianočného kánonu:
Kristus sa rodí: oslavujte ho! Kristus zostúpil z neba: vyjdite ho prijať! Kristus je teraz na zemi: oslavujte ho! Spievajte Pánovi, celá zem! Chváľte ho v radosti, národy, lebo on slávne zvíťazil.
Človek odpadol od božského života milosti. Hoci bol stvorený na Boží obraz a podobu, hriechom úplne podľahol skaze a rozkladu. Teraz však múdry Stvoriteľ znovu stvoril človeka, lebo slávne triumfuje.
Christos raždajetsja! – Slavite jeho.
Zdroj: https://royaldoors.net/wp-content/uploads/2015/11/Christmas-Fast-in-the-Home.pdf Preložil o. Peter Sahajda
Prihlasovanie na odber nových článkov čoskoro...
Pôst pred narodením Pána v rodine – 24. decembra – Predvečer (Paramónia) Narodenia Pána